Skillnad på Nordica TR12, Scarpa Denali, Garmont.

Henrik

Gäst
Undrar vad som skilljer dessa skor åt och om de kan fungera till vanliga alpina bindningar. Har hört mej för om detta men hitils bara fått luddiga svar. Tacksam för vettiga svar.

Skillnad mellan randonné pjäxor

Skillnaden mellan Nordica och Scarpa är framförallt passformen, Nordica om man har breda tassar och Scarpa om man har normala. Scarpa Denali är lite hårdare och därför bättre utför än Nordica TR12 men Nordica är bättre att gå i. Garmont vet jag inte hur den är att gå och åka i men den är bredare än Scarpa i lästen och lite hårdare än Nordica. Någon stans mittimellan alltså. Randonné pjäxor passar i de flesta vanliga bindningar men pga gummisulan så får man helt andra utlösningsvärden. Så glöm inte att ställa ner värderna på bindningarna.

/ Anders Nilson

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nordica TR12

Nordica TR12 och andra randonné pjäxor har högre sulor än vanliga pjäxor vilket gör att om man skall köra en randonné pjäxa i en vanlig bindning så måste denna kunna ändras i höjdled.
Detta går att göra på de bättre salomon bindningarna.
Men det bästa är nästan att ha en diamir bindning eller liknande randonné bindning.
TR12:an är jätte skön att åka i. För att få nytta av en randonné sko i pist och offpist skall man vara en duktig åkare då man inte får samma hjälp av pjäxan.
Om man skall åka på "is" föredrar jag en vanlig skidsko.

Scarpa Denali

Jag håller på att välja mellan Denali och TR12:an,
och har av grabbarna på Skandinavisk höjfjellsutstyr blivit rekomenderad TR12 pga. att den har bäst plats till mina höga fötter, jag har riktiga pucklar under plösen så jag skall skaffa mig Termofit eller Comfortable innerskor för att få bukt med smärtan,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips