Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Undrar vad som skilljer dessa skor åt och om de kan fungera till vanliga alpina bindningar. Har hört mej för om detta men hitils bara fått luddiga svar. Tacksam för vettiga svar.
Skillnaden mellan Nordica och Scarpa är framförallt passformen, Nordica om man har breda tassar och Scarpa om man har normala. Scarpa Denali är lite hårdare och därför bättre utför än Nordica TR12 men Nordica är bättre att gå i. Garmont vet jag inte hur den är att gå och åka i men den är bredare än Scarpa i lästen och lite hårdare än Nordica. Någon stans mittimellan alltså. Randonné pjäxor passar i de flesta vanliga bindningar men pga gummisulan så får man helt andra utlösningsvärden. Så glöm inte att ställa ner värderna på bindningarna.
Nordica TR12 och andra randonné pjäxor har högre sulor än vanliga pjäxor vilket gör att om man skall köra en randonné pjäxa i en vanlig bindning så måste denna kunna ändras i höjdled.
Detta går att göra på de bättre salomon bindningarna.
Men det bästa är nästan att ha en diamir bindning eller liknande randonné bindning.
TR12:an är jätte skön att åka i. För att få nytta av en randonné sko i pist och offpist skall man vara en duktig åkare då man inte får samma hjälp av pjäxan.
Om man skall åka på "is" föredrar jag en vanlig skidsko.
Jag håller på att välja mellan Denali och TR12:an,
och har av grabbarna på Skandinavisk höjfjellsutstyr blivit rekomenderad TR12 pga. att den har bäst plats till mina höga fötter, jag har riktiga pucklar under plösen så jag skall skaffa mig Termofit eller Comfortable innerskor för att få bukt med smärtan,
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer