Skidträning

Vem har ett bra beprövat träningstips för längdskidåkning om man som undertecknad råkar bo i det snölösa fjollträsket? Naturligtvis borträknat rullskidor som är totalt livsfarligt! Flytta hinner jag inte...
 
Höstträning

Nu har det blivit lite kallt och hårt för fötterna på myren, så då för man ta till andra metoder. Mitt tips är: Ta fram stavarna och hitta en brant backe på åtminstone 50 m. Sprätthoppaspring i diagonalteknink med hjälp av stavarna uppför och jogga sakta ner. Alltså ett explosivt frånskjut med ena foten , växelvis. Upprepa tills du blir duktigt trött. Jogga sedan ner och glöm inte att värma upp som vanligt.

Träna hela kroppen-träna allsidigt.

Hoppas det kommer fler tips!
 
balans och mage!

Att träna balans är också bra (och kul!) till all skidåkning. själv cyklar jag enhjuling, tycker det har gett bättre balans.

om man inte alltid har så lång stund på sig, eller vill träna inne; träna mage och stjärt! ligg på rygg och håll upp ben och fötter en liten bit ovan marken. detta är viloläget (ganska jobbigt bara det efter en stund), sedan skriver du stora bokstäver i luften med tåspetsarna. raka ben är viktigt om det ska ta! ganska långsamt ska man skriva också =) lovar att denna lilla abc-lek tar en hel del. bara att köra tills benen inte lyder!!!
 
abromee; sa:
Vad är det för fel på rullskidåkning?

Leta reda på en cykelbana bar så är det ju relativt riskfritt.

Anders

Det går väl an om det inte blåser ner grenar och annat skräp på cykelbanan.

Själv hade jag hittat ett i mitt tycke perfekt ställe att träna rullskidor på. En taxibana till ett militärt landsvägs-flyfält (som sällan används). en 2 km lång sträcka, slät och fin asfalt, ingen trafik, skog på båda sidor vilket ger skydd för vind.

En dag råkade jag köra rakt på en liten tallkotte som hade blåst ner. Det blev tvärstopp och jag dunsade i asfalten med ryggen före. Det blev en ordentlig smäll, rakt på svanskotan.

Så helt riskfritt är det inte, men vad gör man när man råkar bo i södra sverige...

mvh
J-E
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.