Skid träning

Vem har ett bra beprövat träningstips för längdskidåkning om man som undertecknad råkar bo i det snölösa fjollträsket? Naturligtvis borträknat rullskidor som är totalt livsfarligt! Flytta hinner jag inte...
 
Stavgång/stavlöpning

Stavgång/stavlöpning i backar och på myrar har ju funkat sedan Sixten Jernbergs dagar... :)
Själv så satsar jag på rullskidor, stavgång och simning. Tre träningsformer som tränar både armar och ben.
 
Ja Jernis var ju en hjälte. Funkade det för honom så funkar det nog för mig.

Hur bör man lägga upp träningen inför tex Vasaloppet?
 
Kom också ihåg att Sixten högg timmer med yxa och svans hela dagarna mellan träningspassen ;-)

/BAX
 
Vasaloppet

Det finns flera tidigare trådar om hur man kan träna inför Vasaloppet här på Utsidan.

Två saker är det viktigaste enligt min mening:

- Armar och överkropp.
Vasaloppet är mycket stakåkning och då behövs uthållighetsstyrka i armar, mage och rygg. Träna stavgång, rullskidor, simning samt styrketräning.

- Uthållighet.
Vasaloppet innebär ca 7-10 timmars arbete (såvida du inte är elitåkare). Detta kräver uthållighet. Träna långa (minst 3-4 timmar) lågintensiva pass med stavgång, rullskidor eller cykling.

Lycka till.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.