Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har inte åkt skidor på längden på säkert 15 år men är lite sugen på att prova igen... jag är strax under 170 cm lång, så vilken längd ska jag ha på ett par skidor? Jag funderade lite på att skaffa ett par billiga vita blixten, men de kanske bara finns i en längd (lång)?
Det beror lite på vad du ska ha dem till. Här är t.ex. en tabell som gäller Åsnes modell Amundsen. Jag är 178 cm lång och 85 kg tung, lättare när jag köpte dem, och har 200 cm Åsnes Vikafjell. De skulle kunna ha varit lite hårdare i spannet men det är ju inte några raceskidor direkt.
Vita blixten finns bara i 210cm. Och dem ska du inte använda i offentliga längdspår, då du kommer lämna rejäla diken (och ibland fartränder av tjära) efter dig, haha.
Gå till en bra skidbutik och prova ut ett par skidor med hjälp av någon duktig försäljare, så får du tips om längd och spann där. Sedan bedrar du dem helt illojalt och köper ett par begagnade i samma utförande.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...