Skalbyxor..Billiga eller dyra?

diluruf; sa:
Det är ju en sak jag märkt mellan billigare märken och svindyra, vikten och möjligheten att komprimera när man inte använder plagget..

Om man verkligen jämför produkter och inte märken så kan man ju hitta produkter med liknande konstruktion men olika pris. Det är ju oftast konstruktionen som avgör packbarheten. När det handlar om kläder är det ju ganska enkelt: tygets tjocklek och antalet tyglager avgör.

Jämför äpplen med äpplen:
13300_9337_Fri_170x170.jpg

Tierra Pacman: 460 gram, 3000 kr

159-12m.jpg

Itab Packaway: 300 g, 400 kr

Jag vet i och för sig inte om en Packaway håller lika länge och andas lika bra som en jacka i Gore Paclite, men är den 750% sämre?
Min Packaway har hållt i två år nu, medan min trelagers Tierra fick lossnade tejpar, utslitet foder och delaminerade membran bra mycket tidigare än efter 15 år.

diluruf; sa:
Är det någon som har testat ITAB´s jackor. Om byxorna är så bra, funkar Adventure jackan lika bra?
Allvarligt talat kan den på något sätt, mäta sig med en skaljacka för 3-4 tusen?
T ex Mammut Fly eller Millet K Jacket?

Har dålig rutin på skalplagg, men det känns ju smått otroligt att en jack för 850 kr skulle va lika bra som en för 3 800 kr..

Min åsikt är att ITAB´s T&P Adventure jacka är precis lika bra som en skaljacka från kändare märken i 3000-4000 kronors klassen. Dom dyrare märkena som Haglöfs,Millet och Fjällräven mfl använder sig av stora reklam kampanjer som kostar massor. Dom använder sig också av Gore-tex vilket i sig är ett dyrt varumärke med stora och dyra reklamkampanjer.

Kollar man på T&P Adventure jackans prestanda så finner man:
Vattentäthet 15.000 mm. Andasförmåga 9.000 g/m²/24tim.Det är väldigt bra prestanda i klass med dom betydligt dyrare märkes membranen.
ITAB använder till motsats inte några dyra globala reklamkampanjer eller använder sig av dyra varumärken som Gore-tex.Dom har heller inga återförsäljare,utan säljer endast sina egna kläder i egen butik eller via postorder utan mellanhänder,vilket skär ned kostnaderna markant.

Jag skulle aldrig lägga ut 3800 kronor för en skaljacka,utan jag skulle lätt välja Adventure jackan för 850 kronor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har en T & P Discovery från nämnda Itab= bra funktion hyfsad "andas"-förmåga samt tål lite dugg-regn. Använder den tillsammans med ett vanligt regnställ från Didriksons (även det köpt på Itab). Tycker denna kombination passar mig då jag använder dessa kläder året runt i olika sammanhang.
Bra kläder behöver inte vara svindyra men visst, jag tror nog ändå att det kan vara skillnad på olika "TEX"material,sömnad osv.
Min åsikt är ändå klar: Köper lite billigare och får en liten slant över till en god malt Whisky att värma sig med när tältet är uppslaget, middagen undanstökad och kvällssolen sjunker.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips