Sjökort till en Garmin GPSMAP 76 ??

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Hypotetiskt?

avslutad210712; sa:
Jag vet att det finns kartor ute på nätet som man inte behöver någon kod till.

Tar tillbaka mitt påstående om sjökort tills jag har förstahandsuppgifter dvs när jag själv sett det med egna ögon vilket kan ta en dag eller två.

När det gäller friluftskartan har jag sett det så där är det ingen som helst tvekan om att det finns på nätet.

Däremot är det så att serienummersgeneratorer inte är något nytt fenomen inom datorvärlden. När GPS'er som kan ladda ner kartor blir vanligare (dvs från nu och framöver) kommer det naturligtvis att finnas såna som kommer att kunna ge dig ett giltigt serienummer för en specifik GPS och ett specifikt serienummer på din karta/sjökort. Varför skulle Garmin lyckas bättre med att skydda sina produkter när mjukvaruvärlden i övrigt inte klarar av det.

Självklart är det både moraliskt och lagligt förkastligt men verkligheten finns där även om man stoppar huvudet i sanden.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-03 kl 08:45]

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips