Singi-Hukejaure

Jag har en fundering...
Att gå från Singi till Hukejaure via Neasketvággi.
Den omvända etappen beskrivs av Grundsten som svår.
Min fråga har någon av Er testat?
Den besvärligaste biten lär väl vara den branta backe uppåt på nästan 200 m.
som finns?
Just den biten vill jag ha reda på mer om, men förstås tacksam för alla råd längs sträckan.
Är det en "nära döden"-upplevelse eller kan en hyfsat van, försiktig och stavförsedd
kvinna fixa det tror Ni?
Tacksam för alla synpunkter.
Vonsan.

Inte svårt

Jag har gått sträckan två gånger. Jag tycker inte att det är svårt. Västra delen av Näsketvaggi är visserligen brant men är till största delen gräsbevuxen. Inte på något sätt farlig eller överdrivet riskfylld. För övrigt är Näsketvaggi en fantastisk vacker dalgång, gräsbevuxen med en rik flora, finns många fina tältplatser där. Sist jag var där tältade jag på mjukt gräs på 900 meters nivån just innan den brantaste delen av nedstigningen i dalen. Vackrare utsikt får man sannerligen leta efter.

Som jämförelse tycker jag att passen i "jojo-leden" ställer större krav på vana och gott omdöme än nedgången till Näsketvaggi.

Vägen mellan Hukejaure och Näsketvaggi är mestadels små flata stenar, inte särskilt svårt, steril och lättgånget.

Sammanfattningsvis, ett litet utmanande vägval som skärper sinnena lite grann en bit från allfartsvägarna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inga som helst problem! Färdvägen består till stora delar av rösad stig, inklusive branten upp ur dalen. Neasketvággi är en mycket trevlig och inbjudande dal, som tack vare allt mjukt gräs är lättgången (men man kan bli ordentligt blöt vid regn). Det enda kruxet är tillgången till vatten om man går uppe på stigen och tänkt stanna längs vägen. Så här gick jag ifjol (med fortsättning dag 2).

Kalle och Jan!

Stort och varmt tack!
Dethär är "Utsidans forum" när det är som allra bäst.
Bra och informativa svar som jag känner mig trygg
med.
Jag laddar vattenflaskan och hoppas på någorlunda
väder så fixar jag nog det.
Såå glad jag blev att det inte var brant stenskravel!
Vonsan.

Fin info! Vet någon hur snöläget är runt Hukejaure i år? Grundsten skriver att det vanligvis finns snö kvar i den trakten på somren och i år torde det väl vara sämre?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips