Shorts med justerbar midja och stängbara fickor

Jag har ett par Norröna Svalbard softshell långbyxor. Dom funkar bra att klättra i. Jag är på jakt efter ett par motsvarande shorts, men har haft svårt att hitta något lämpligt.

Materialet bör vara rimligt robust - klättring innebär ju en del närkontakt med klippa.

Jag vill ha fickor, varav minst en ska sitta ur vägen för selen (d.v.s. minst en ficka nere på låret, men gärna båda sidorna) och gå att stänga med blixtlås. Vanliga "ljumskfickor" är bra att ha, men dom får inte ha rakt horisontell öppning, och om dom inte stängs med blixtlås blir det viktigt att dom är djupa och välformade så att man inte tappar ut saker ur dom så snart man sitter ner.

Separat bälte brukar bli väldigt bökigt under selen, eftersom spännet gärna kläms mot kroppen och skaver på alla möjliga jobbiga sätt. Jag vill alltså att shortsen ska ha inbyggd justering av midjan, och den lösningen måste hålla låg profil.

Några idéer?
 
Stretch zion shorts från prAna låter som du beskriver. Vet dock inte hur tjocka och vindtåliga svalbard är.
 
Har du kollat på Arcteryx Gamma SL Hybrid Short?

Klättrar inte själv men provade shortsen för ett tag sedan. Har jackan i samma serie och gillar den skarpt. Shortsen passade dock inte mina behov. De är gjorda för klättring så de kanske passar dig?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.