Sestrals Blanket i hammock

OK, nu har jag gått och beställt en hammock då. Tjohoo!
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif


Bestämde mig för länge sedan för att jag vill ha en Sestrals Blanket och fick hjälp med det här. Och det vill jag fortfarande. Men omständigheterna har ju ändrats lite nu när jag skippat tält, vilket iofs inte innebär att jag aldrig kommer att sova i tält.
https://www.astucas.com/en/products/sestrals-blanket/

Storlek. Hade bestämt mig för en Medium Wide. Dels för att jag har viss rondör och dels för att det kan vara skönt att kunna stoppa om sig eller rulla in sig lite. Bör jag tänka om nu när jag är med hammock?

Problemet med hur mycket fyllning man ska ha är ju detsamma. Till att börja med kommer den bara att användas den varma årstiden. Trivs jag med den tänker jag mig att man kan komplettera med en till och köra dubbelt om det är kallare. Problemet är vad jag ska börja med.

Den varmaste, APEX 200 med comfort -5 °C, känns ju väldigt lockande så jag klarar vår och höst. Jag är väldigt frusen om jag är stilla och speciellt om det drar. Sitter och fryser nu inomhus i 22 °C därför att jag har lite fönsterdrag.

Inser att är det uppåt +20 ° kommer den att bli på tok för varm, men då kanske man klarar sig med lakan (kommer nog att skaffa Siden-Selmas reselakan).

Vad tror ni? Överlever man sommartemperaturer in en APEX 200 eller bör jag ta en svalare? Svensk sommar kan ju vara som den senaste när man ville slita av sig skinnet, men den kan också vara jäkligt kall.



https://www.astucas.com/en/products/sestrals-blanket/
 
Tjena.
Jag har sestrals blanket med 200. Jag sover i tarp vår-sommar-höst. Iom att jag aldrig helt kan skydda mig från vinden så tycker jag den passar väldigt bra, men skulle jag använda den i tält så blir den nog lite för varm på sommaren. Fördelen är just att det är en blanket och således öppnings/vädringsbar. Jag är kort och normalbred och skaffade en wide - men detta pga att den var tilltänkt som yttersäck på vinterns sovsystem i första hand - den har blivit min första säck övrig tid på året. Trots bredden tycker jag den passar bra som solosäck. Med en dunsäck (komforttemp ca 0) innanför har jag tältat i -29 utan problem.
Apex 200 passar dessutom utmärkt i fjällen sommartid.
Glöm inte att isolera på undersida av hammocken, eller under dig i hammocken.
 
Jamen toppen! Tack så mycket. Då törs nog jag köra på 200 jag med. Lite så jag har tänkt, att man kan vädra. Och även om en hammock väl ger mer skydd en bara än tarp så är den ju inte som ett tält.

På sikt tänkte jag jag kan komplettera med t.ex. en 133 för när man vet att det inte kommer att bli så kallt. Ihop borde de bli riktigt varma. Det känns på nåt sätt smartast att börja med den varmaste för att få störst temperaturspann.

Och nu kommer jag ihåg att de rekommenderar wide om man ska kombinera, så så får det väl bli. Problemet är väl att min hammock har myggnät, så det kommer inte att gå att hänga ut täcket på sidorna om jag använder myggnätet. Det kan ju bli att det lägger sig dubbelt då. Har inte fått hammocken än och än mindre provat den. Det ger sig nog när jag gör det. Kan ju testa med ett vanligt täcke och se hur det blir.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni "Emergency blanket reflective" som tältunderlag? Bo och sova 3
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...