Scanna kartor (i färg)

Har haft en eTrex (enklaste gula modellen) ett par år och fyllt den med waypoints på kantarellställen i skogarna kring vårt lantställe. Nuförtiden går vi och vittjar waypoints när vi vill göra svampsås. En sysselsättning som rekommenderas! :)

Lantstället (i sörmland) köpte vi också för ett par år sedan och i köpet ingick ett antal "gamla" kartor, en i form av ett kolorerat kart/flygfotografi från 50-talet med alla möjliga gamla skogsstigar utmarkerade, och en mer traditionell karta från 70-talet som numer inte går att få tag i. Dessa kartor är mycket bättre än t.ex. lantmäteriets nya, just för att dom pekar ut "features" i naturen som t.ex. f.d. torp (numer stenhögar i skogen mest) och annat som det inte finns vägar till eller är markerat i dagens kartor.

Det är förståss så att jag skulle vilja scanna in dom, föra över dom till en GPS lika liten o lättanvänd som den jag har. Rent kartografiskt kan jag ta fram referenspunkter i "Rikets Nät" osv för det förstår jag är nödvändigt.

Finns någon här med koll på modell-djungeln om det finns någon modell som klarar det?
 
Skanner

Store; sa:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28713

Och sök i forumet på GPSMapEdit och Garmin.

Du kommer förmodligen att komma fram till att det inte är någon bra idé. Raka motsatsen till plätt-lätt.

Skaffa i stället en PDA med färgskärm och något kartprogram för PDA, t ex OziExplorer eller Fugawi, och scanna in dina kartor. Koppla seddan en liten kabel mellan din GPS och PDA, som du köper t ex på http://www.clover.se

Känner du sedan någon som har en A1 eller A0 skanner så håll dig väl med honom/henne

Per Brune
 
Re: Skanner

Brune; sa:
Store; sa:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28713

Och sök i forumet på GPSMapEdit och Garmin.

Du kommer förmodligen att komma fram till att det inte är någon bra idé. Raka motsatsen till plätt-lätt.

Skaffa i stället en PDA med färgskärm och något kartprogram för PDA, t ex OziExplorer eller Fugawi, och scanna in dina kartor. Koppla seddan en liten kabel mellan din GPS och PDA, som du köper t ex på http://www.clover.se

Känner du sedan någon som har en A1 eller A0 skanner så håll dig väl med honom/henne

Per Brune

Åtminstone om den skannar i färg! Allkopia i Skövde skannar storformat billigt - i svartvitt.

Jag såg förresten en kombinerad A0+ storformatskrivare + färgkopiator + färgskanner för ynka 250 000 kr + moms. Jag hade tyvär glömt checkhäftet hemma...

/Niklas
 
Vad det verkar är det alltså fortfarande rätt krångligt och man bör ha det lite mer som hobby än jag :-/

Man får helt enkelt vänta något år till tills färgskärmar, jpeg, USB-nedladdning av icke proprietärt stuff är helt accepterade saker hos Garmin & Co.

Har en Palm Tungsten T2, där fotona finns (som bilder alltså - ej dyra specialprogram). För att förenkla något skulle dom kanske installera ett litet Bluetooth-chip för en dollar i sina eTrex. Iaf för dom som har lust att gå med mer än ett device i skogen.

Har själv ingen lust att vara allt för tekno-freakig i skogen, min sambo reagerar på sånt :eek:) Kniv, svampkorg, GPS dessutom en 1.5-årig son i bärram på ryggen får räcka :)

Tack för er input!
 
Re: Dyrt är relativt

Store; sa:
Fugawi på svenska för PC och Palm/PPC kostar 1436:- + moms på Soltek. Kabeln kostar några hundralappar. Dyrt? Vad kostar svampen per kilo?

Det var inte så illa som jag trodde. Med kabel och moms 2000 pix typ.

Svampen? Well, med konsulttimpeng kommer man nog upp i 1000-lappen per kg svamp. Minst.

Men räknat på samma sätt kostar det ju ett par tusenlappar att sova varje natt ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hagge75 Scanna karta Navigering 1
jorwid Scanna in en karta Navigering 6
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.