Hejsan Martin,
ovanligt lång tid innan nån får svar på en sån fråga, tänkte jag hoppar in med lite info i alla fall:
Om du vill genom Rapadalen har du väl i stort sett fyra alternativ:
1. Börja i Saltuluokta, gå ner Kungsleden till Sitojaure. Ta båt till rinim sameviste, gå Bastavagge - Snavvevagge - Rapadalen.
Fördel: relativt enkel vandring, du når väl Snavvevagge/Rapadalen på ca. 3 dagar (beroende på starttid). Själv övernattade jag en gång på kungsleden, en gång i Rinim, en gång i Bastavagge, och nådde sen Snavvavagge. Detta var ett mycket lungt tempo vi gick då.
2. Börja i Änonjalme/Ritsem och föl Ruopttesvagge förbi Smaila/Skarja och gå sen upp till Snavvevagge. Tid: ca. 2-3 dagar
3. Börja i Kvikkjokk på lite halvtråkig sträcke genom skogen (mitt intryck) upp till Pårte och sen vidare - Problem: du är på "fel" sida utav Rapaälven, den västra sidan ska vara ganska svår att ta sig fram på. Tänkte själv pröva den vägen en gång men då var det snöstorm uppe i Gaskavagge.
4. Flyg in från Kvikkjokk till Staluluokta och ta sen Guoppervagge eller Alkavage in till Smaila/Skarja. Ska inte heller vara så svår enligt vad jag har läst, fast alternativ 1 eller 2 är nog klar enklast/snabbast (tror jag, inhämta fler synpunkter!)
/Jonas