Sarek - ruttfunderingar

Hejsan!
Det finns otroligt mycket trådar om Sarek här på forumet.
Jag började med att kapa en tråd, men nu blev frågorna så många att det fick bli en egen tråd.

Jag planerar en rutt i Sarek, premiärtur för min del. Vecka 34 eller 35 pratar vi i kalendern.
Tillgänglig vandringstid är Lördag-Lördag. 8 dagar med kreativ mattematik alltså.

Målet är att få uppleva Skierfe och Rapadalen på denna turen.

De två rutterna jag hittils skissat på är:
Alt 1: Sourva - Rapadalen - Saltouloutka. Cirka 9 mil om jag snabbskissat rätt. Tidsåtgång=osäker

Alt 2: Start i Akste/nära parkgränsen m.h.a helikopter - Rapadalen - Ritsem. Avstånd 8 mil?, Tidsåtgång=osäker.

Hinner man någon av dessa på dessa 8 dagar, utan att pressa järnet?
Det måste finnas lite utrymme för regn.....orienteringsmissar....skoskav....mental-meltdown m.m.

Vad tror ni, är någon av dessa vettiga med tidsspannet som jag har?
Tips på andra alternativ?

//Jesper
 
sourva-rapadalen-saltoluokta är betydligt längre än 9 mil. Snarare 12-13. Ritar man raka linjer på eniro fick jag 11 när jag gjorde det i somras, men i verkligheten går man väldigt sällan spikrakt. Hursom helst så gick jag på 5 dygn och det är en jättefin tur även om det är rejält jobbigt på sina ställen.Upp till snavvavagge tex, var det tufft i 23 grader och stark sol och även stigningen upp i bergen från rapadalen genom en djungel var rejält påfrestande (följde Lulep Vassjajagåsj upp till en fin klipphäll i ravinen att tälta på brevid jokken)

gick i trailrunners och lätt packning. Finns några vad som man bör vad medveten om kan bli knepiga om det är mycket vatten. Stavar bör man ha tycker jag.
 
Personligen skulle jag inte gå den sträckan på fem dygn, men då har jag nog lite tyngre packning :)
Så det är en fråga om din packvikt och kondition.
Håller definitivt med om att stigen upp till snavvavagge är tuff. Vet inte om jag skulle vara jättesugen på att ta den om det spöregnar och är lite halt och grisigt, men det får man avgöra själv.
Två reflektioner i övrigt, 1. se till att ha en plan B, om du av någon måste vända vid ett vad, eller inte vill ta stigen till Snavva eller något annat hinder. 2. Jag skulle hellre avsluta i Salto än i Ritsem, känns mysigare och Salto har en grymt bra restaurang skönt om man har levt på torrfoder i några dagar.
 
Håller definitivt med om att stigen upp till snavvavagge är tuff. Vet inte om jag skulle vara jättesugen på att ta den om det spöregnar och är lite halt och grisigt, men det får man avgöra själv.

Där tar du upp en intressant detalj, Snávvávágge. Jag har aldrig förstått varför man rekommenderar den som standardväg. Tycker att det är lika bra att gå runt Låddebákte, och om det är regn eller dimma så är den till och med betydligt enklare. Visserligen har jag hört vissa vandrare tycka att vägvalet runt berget är förfärlig men det beror nog mest på att det är ont om utförliga beskrivningar. Och kanske att folk tror att björkskog alltid är krånglig att färdas i.
 
Jag gjorde en snabbkarta över en kopp kaffe.

https://kartor.eniro.se/m/jMZjw

Den säger drygt 9 mil. Jag har nog kapat lite efter skierfe för där har jag inte nån pejling ännu, även vägen över rapadalen kommer att ändras. Men det kanske slutar vid cirka 12-13 mil som du säger, jag vet att man aldrig går rakt.

sourva-rapadalen-saltoluokta är betydligt längre än 9 mil. Snarare 12-13. Ritar man raka linjer på eniro fick jag 11 när jag gjorde det i somras, men i verkligheten går man väldigt sällan spikrakt. Hursom helst så gick jag på 5 dygn och det är en jättefin tur även om det är rejält jobbigt på sina ställen.Upp till snavvavagge tex, var det tufft i 23 grader och stark sol och även stigningen upp i bergen från rapadalen genom en djungel var rejält påfrestande (följde Lulep Vassjajagåsj upp till en fin klipphäll i ravinen att tälta på brevid jokken)

gick i trailrunners och lätt packning. Finns några vad som man bör vad medveten om kan bli knepiga om det är mycket vatten. Stavar bör man ha tycker jag.
 
sourva - smajla 44 km
smajla - aktse ca 50 km
aktse - sitojaure 13 km
sitojaure - saltoluokta 20

avstånd enligt grundsten om man följer de "vanliga" stigarna. nu går man väl inte ända till smajla på den rutten så man får väl dra av lite där. man får en uppskattning iaf om vilket minimum man kan räkna med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.