Sarek II

Hej igen,
I mitt tidigare inlägg så glömde jag det viktigaste. Frågan! Och den är om min plan är rimlig?

"Efter två vändor till Sarek är jag förälskad. Det har varit stretigt, regnigt, kallt, blåsigt och..och..alldeles underbart.

Nu sitter jag med planering inför nästa år. Tanken är ingångläge Staloluokta med utgång Saltoluokta eller Ritsem. Stalo-Algavagge-Salto eller Stalo-Routesvagge-Ritsem.

Alternativt Stalo-Algavagge-Bastavagge.

Tre rutter som jag, mellan och tummen och pekfingret, beräknar till 7 dagar. Snitt på 15 km/dag"

Alla tre rutterna är genomförbara på den tid du tänkt, men samtidigt ger det ingen direkt extratid för dåligt väder eller oplanerade händelser. De första två ruttförslagen innebär väl inga egentliga svårigheter, undantag då för Tjågnårisjåhkkå som kan vara svårvadad vid högt vattenflöde men går du tidigt på säsongen kan snöbryggan ligga kvar och underlätta passagen. Enda egentliga utmaningen är Bastavagge där jockarna snabbt kan stiga vid nederbörd och tvinga dig till att vänta in lägre vattenföring eller välja annan väg.
Lägg gärna på en extradag för lite mer marginal.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Instämmer med smux. Jag gjorde en längre tur 2018 och avslutade då med sträckan Staloluokta - Änonjalme (Ritsem), vilket då tog fem och en halv dag. Jag nyttjade Svenska kyrkans båtar i Álggajávrre. Om du tänkt göra detsamma bör du kolla att de finns på plats.

Alla tre rutterna är genomförbara på den tid du tänkt, men samtidigt ger det ingen direkt extratid för dåligt väder eller oplanerade händelser. De första två ruttförslagen innebär väl inga egentliga svårigheter, undantag då för Tjågnårisjåhkkå som kan vara svårvadad vid högt vattenflöde men går du tidigt på säsongen kan snöbryggan ligga kvar och underlätta passagen. Enda egentliga utmaningen är Bastavagge där jockarna snabbt kan stiga vid nederbörd och tvinga dig till att vänta in lägre vattenföring eller välja annan väg.
Lägg gärna på en extradag för lite mer marginal.
Tack! Jo jag har nog någon extra dag att klämma in.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips