Sarek från väster nästa vinter?

Även jag tackar ripjägarn och Jan, för noteringar om Kvikkjokk som startpunkt. Britt, ditt förslag med Tjuoltadalen är ju sedan väldigt intressant. Men när jag ser på min karta ser det ut som att man knappast bör ta sig ner till Såmmarlappa (ser brant ut) utan fortsätta över sjön Buojdes och vidare mot Tarraluoppal. Men jag gillar idén med hela denna väg.

Om Tjåltadalen

Jag tycker att denna tur låter väldigt lockande! Jag blir själv sugen på att göra något liknande.
Innan Tjåltadalen blev naturreservat var jag två vintrar där och jagade. Mina erfarenheter därifrån är att över Poites är det lätt att komma ner till Tarradalen och Tarraluoppal. Att åka upp söder om Ruonas mot Sommarlappa ger precis som du Hans förmodar en alldeles för brant nedfart. Jag tycker att Tjåltadalen är en väldigt vacker dalgång. Med lite tur kan man få se jaktfalk. Sedan dalen blev naturreservat är den förmodligen utan besökare vintertid nu när man inte kan köra skoter där. Möjligen har någon naturbevakare varit där men skoterspår att åka efter ska man inte räkna med. Gör kanske inte så mycket, normalt ska det i april vara skarföre. Urskogen i Änok på vägen dit är också sevärd. Jag hyrde renvaktarstugan nedanför Ruonas av Jåkkokaska sameby. Den kan man kanske hyra även nuförtiden, kan vara värt att kontrollera ifall man vill bo bekvämt någon eller några nätter.
Det kanske inte spelar så stor roll men jag ser att jag råkade skriva fel i ett tidigare inlägg. Det är Tuorpon som kör transporter till Saltoluokta, inte Sirkas som jag råkade skriva.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
tjuolta

Finns en måttligt brant nedfart mot Sommarlabba i en mindre dal,leta på kartan.
Vi har åkt med skidor och hundar samt en med slädhundar där i forntiden,så minnesblidlerna är diffusa.Det var inte svårt!.

Finns en måttligt brant nedfart mot Sommarlabba i en mindre dal,leta på kartan.
Vi har åkt med skidor och hundar samt en med slädhundar där i forntiden,så minnesblidlerna är diffusa.Det var inte svårt!.

Ni åkte säkert ner över Poites. När man kommer ner i dalen är det bara en kort bit ner till Sommarlappa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips