Om Tjåltadalen
Jag tycker att denna tur låter väldigt lockande! Jag blir själv sugen på att göra något liknande.
Innan Tjåltadalen blev naturreservat var jag två vintrar där och jagade. Mina erfarenheter därifrån är att över Poites är det lätt att komma ner till Tarradalen och Tarraluoppal. Att åka upp söder om Ruonas mot Sommarlappa ger precis som du Hans förmodar en alldeles för brant nedfart. Jag tycker att Tjåltadalen är en väldigt vacker dalgång. Med lite tur kan man få se jaktfalk. Sedan dalen blev naturreservat är den förmodligen utan besökare vintertid nu när man inte kan köra skoter där. Möjligen har någon naturbevakare varit där men skoterspår att åka efter ska man inte räkna med. Gör kanske inte så mycket, normalt ska det i april vara skarföre. Urskogen i Änok på vägen dit är också sevärd. Jag hyrde renvaktarstugan nedanför Ruonas av Jåkkokaska sameby. Den kan man kanske hyra även nuförtiden, kan vara värt att kontrollera ifall man vill bo bekvämt någon eller några nätter.
Det kanske inte spelar så stor roll men jag ser att jag råkade skriva fel i ett tidigare inlägg. Det är Tuorpon som kör transporter till Saltoluokta, inte Sirkas som jag råkade skriva.