Saltfjellet nästa vecka, för blött?

Fjällälskande vänner!

Jag och två vänner åker på tisdag till Saltfjellet med tåg från Oslo. Där har varit mycket nederbörd den senaste tiden och prognosen för nästa vecka utlovar mera regn. Vi tänker gå från Lönsdal mot Saltfjellstua. Därifrån hade vi tänkt gå västerut utanför lederna men jag misstänker att detta blir svårt nu.

Finns här någon som varit där eller i närheten nyligen som kan dela med sig av hur läget är där? Är alla vattendrag översvämmade och jokkarna svårvadade? En förhoppning jag har är att kunna fiska, några tips angående potentiella vatten eller annan info?

Är här någon som vet ett annat lämpligt ställe att hoppa av tåget på längs vägen oslo-trondheim-lönsdal? Efter att ha arbetat hela sommaren och blivit trött på regnet i Oslo vore det så skönt att få en vecka med bra väder. Vet att det är en naiv tanke men det vore skönt med en reservplan :)

Vänliga hälsningar
Johan

Tar tåget mot söder istället...skämt åsido, ska själv åka imorgon mot Nordnorge och önskar mig samma sak. Men det ser inte så lovande ut.
Mvh. Veni

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja för en gångs skull välkomnar jag felaktiga väderprognoser. Ska närmare titta på var områdets olåsta och obemannade gratishytter finns. Har man en sådan i sikte kan man ju tåga på med gott mod, bara man har en plats att torka blöta kläder på. Har även handlat med extra god mat, bl.a. bacon (ett för mig revolutionerande tillskott till packningen) och tanken på att bara spela kort och i regnpauserna springa ut och fiska är ändå lockande.

Vart i Norge ska ni då?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips