Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX

Ska jobba i alperna i sommar och måste därför köpa ett par nya kängor, har varit runt lite och provat och kommit fram till två kängor som kändes bra i butiken, dels så var det:
Salomon Revo SCS GTX 1595:- på Teamsportia
601514-salomon-revo-scs-gtx.jpg

Hanwag Banks GTX 1699:- på Naturkompaniet
2311-12_400x400.jpg

Nu är frågan vad det gäller kvalite osv, allas åsikter är välkomna, även förslag på andra kängor i prisklassen 1500 - 2000 är intresanta. Har testat Vasque Breeze, Haglöfs Track fast ingen av dem satt bra på foten så de gick bort direkt.

Tacksam för svar.

/Anton
 
Senast ändrad:
Hanwag

Hej!

Har nyligen köpt ett par Hanwag Alaska GTX som jag är mycket nöjd med. Sitter bra på foten. Stadiga att gå med och mycket sköna. Har tidigare haft Rockport men dessa känns bättre.

Måste tillägga att jag bra provat i hemmaterrängen, Gotland, inte så högalpint här.

Lycka till/Jan
 
Tja, har varit och testat lite fler skor idag, testade bland annat ett par EVEREST NOATSJOKK ADV M
067073_001.jpg

De satt rätt bra på foten dock behövdes någon storlek större för de var ganska smal fram vid tårna vilket jag inte gillade, Sulan och stabiliteten var det inget fel på.
Drog också på mig ett par SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M,
035056_001.jpg

Hälgreppet var kasst, glappade redan i butiken så tror jag skippar dem, utrymmet för tårna var fetinglungt, dock det enda bra med dessa. sulan var alldeles för mjuk också IMHO.

För tidigare modell Salomon Revo hittade jag denna recension på utemagasinets hemsida. http://www.utemagasinet.se/multimedia/archive/00154/Test_kangor_latta_2_154452a.pdf

/anton
 
VARNING för dåliga skor

Som tråden här innan nämner så var jag ute efter ett par skor i början av sommaren, köpte Salomon SCS GTX och måste säga att de var bra, de första 2 veckorna. Vattentäta (stod praktiskt taget i vatten) och mycket komfortabla, bra grepp på klippor även när de var blöta.
MEN efter att ha använt dem i 8 veckor till, så är de helt utslitna (läcker in vatten när man går i blött gräs, limningen mellan olika lager har gått upp, sulan börjat spricka på sina ställen) Kan ladda upp bilder om intresse finns. Iaf jag tycker ett par kängor bör hålla längre än en sommar. Visserligen gick de 5 varv runt MT blanc massivet, men ändå!
Ska in till Team sportia imorgon och försöka reklamera dem.

/anton
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...