Sällskap till Antarktis sökes

Jag har för avsikt att åka och göra Mt Vinson självständigt, dvs. inte köpa in mig i en kommersiell expedition. Man kan köpa flygstolar ända fram till Mt Vinson Basecamp och sedan göra resten själv. Det är absolut mer lockande än något annat. Detta alternativ är mycket billigare än kommersiella alternativ. En flygstol (Adventure Network International)*inklusive försäkring går på runt $25 000, mot $40 000 kommersiellt.*

Det stora problemet är att flygoperatören kräver att man är minst tre personer i gruppen. Alltså, det saknas i dagsläget en person. Jag har hittat en deltagare. Om du är intresserad och har den erforderliga erfarenheten för Mt Vinson, så får du gärna kontakta mig. Jag håller just nu på och undersöker om jag kan få tillstånd från*Polarforskningssekretariatet. Ja, man måste ha tillstånd från dem som svensk medborgare att få åka till Antarktis.*Du som åker måste vara införstådd med att vi betalar all av mat och bränsle själva samt flyg till och från Punta Arenas (därifrån flyget till Antarktis går). Bli inte förvånad om slutnotan landar på strax under 200 000kr. Jag anar att beloppet i sig rensar oseriösa anmälningar.*

Mvh /Joel

Det är värt varenda spänn, tro mig! Lycka till! Fast jag undrar om ni verkligen måste vara tre?! Förr var inte reglerna huggna i sten, handlade mest om vilken erfarenhet man hade. Fast två bör man självklart vara. Och det var fullt tillåtet tidigare.

Odd

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Låter som en dröm för framtiden, nu har jag varken erfarenhet nog för klimatet, utrustning eller ekonomi att genomföra detta, men önskar er all lycka i att finna en partner samt att genomföra expeditionen. :)
Hoppas ni skriver om den här efteråt.

Jag vill bara berätta att vi nu har funnit vår tredje medlem. Det innebär att vi nu är fulltaliga.

Med vänlig hälsning /Joel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips