Sälja klätterutrustning...

Hej!

Tänkte höra om man kan/bör sälja begagnad klätterutrustning?
Minns inte hur många års hållbarhet de olika prylarna har. Köpte på mig massa prylar för sisådär 3-4år sen och har inte använt dem särskilt mycket, känns synd att de bara ska ligga i garderoben och damma :)

Någon som kan svara på hur lång "hållbarhet" klätterutrustning har? Tex slingor (har även oanvända), kilar, friends, karbiner, drawstrings (tror jag d heter).

Rep har jag förstått att man kankse inte bör sälja?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det som är av metall har "oändlig hållbarhet", dvs det blir inte dåligt av ålder, bara av slitage och/eller vanvård. Så karbiner, kilar, och annat sånt skrot tror jag att de flesta tycker känns helt okej att köpa begagnat, åtminstone om det inte varit med om några uppseendeväckande fall.

Mjukdelarna är det ju värre med. Dels blir de sämre med tiden även om man förvarar dom så bra man kan, och dels kan de försvagas av kontakt med kemikalier utan att det syns på dem. Att döma av snacket här på forumet är det inte många som överväger att köpa rep och slingor begagnade.

Det går ju alltid att lägga upp grejerna på Prylmarknaden och se hur det går. Men var för allt i världen ärlig om vad grejerna varit med om, för det kan ju dyka upp nån som tänker satsa sitt liv på att du talar sanning.

Har du inte förvarat grejerna i ett garage/kemiverkstad är det bara att kränga på. De flesta av oss har grejer som är upp till 10 år gamla, och bryr oss inte. Folk gillar att köpa begagnat!

(Förr var det tabu att sälja klättergrejer).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips