Sadelväska till fjädrande sadelstolpe

Jag är i behov av en sadelväska som passar cykel med fjädrande sadelstolpe.
Jag har en thudbuster-kopia så jag misstänker att det blir knas att fästa väskan i både sadel och sadelstolpe. Finns det väskor som man fäster i enbart sadelstolpen under stötdämparen? Eller går det endå?

Finns det andra alternativ? Ramväska? För/nackdelar?

Räcker med att väskan rymmer plånbok, mobiltelefon, nycklar och kanske något verktyg. Gärna dubbla fack så inte mobilen repas. Ska användas när jag cykelpendlar till jobbet.

Du kan ju pröva att sätta på ett längre band runt sadelstolpen. Grejar du det inte själv, borde en sadelmakare eller skomakare kunna hjälpa dig. Det finns ju sadelväskor, som fästes med snabbspänne fastsittandes i sadelrälsen. Här förvarar jag främst reservslangar.

Ramväska vid sadelröret och toppröret funkar annars bra, förutsatt att du har en lämplig herram. I en sådan förvarar jag alltid diverse rep-verktyg. Har du dessutom någon decimeter mellan överröret och underröret på ramen styrrör (framrör), så finns det speciella ramväskor för denna placering också. Dessa ramväskor är nog lättare att finna på utrikiska webbshoppar (åtminstone tyska webbshoppar) än hos den lokala cykelhandlaren.

Plånbok, nycklar mobil m.m. förvarar jag antingen i en styrväska eller i en midjeväska.
/Niklas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips