Sacci Backpack 4120

Egentligen inte så lätt

Inga erfarenheter, bara funderingar (som brukligt :)).

Den saknar förstyvning i ryggen, vilket förklarar den låga vikten. För att alls kunna använda den behövs antagligen någon typ av förstyvning (minst liggunderlag), och i den genren av ryggor är den plötsligt inte särskilt lätt längre.
Bärsystemet ser kanske lite "pappigt" ut.
Men annars verkar det vara en lite spännande säck som sällan syns.

Det finns såklart flera alternativ, särskilt från USA. Ett svenskt alternativ är Haglöfs LIM 45 som väger 1,2 kilo MED aluminiumram.
 
Ganska funkis

johankse; sa:
Vikten lockar mig, kilot, volymen 50 l räcker ju för veckoslutsturer och kanske lite mer. Några erfarenheter från skogen?


Den är enkel i utförandet, en ficka på insidan av ryggen där man kan stoppa saker för ökad stabilitet istället för ngn form av ram. Själv har jag ibland en aluram från en annan säck i ryggfickan...funkis, men ökar vikten till ca 1.1 kg. Höftbältet är fastsytt i kanterna på säcken och är egentligen en förstärkt rem. Det duger för de vikter man kan tänkas bära med säcken.

Jag gillar locket, ryggfickan, toppstramarna och fickorna för småsaker på bältet. Säcken går också bra att använda med bara en tröja och en thermos - bara dra ihop remmarna så krymper säcken till miniformat.
Säcken funkar fint på veckoslutsturer och ambitiösa vinterdagsturer med stighudar och vindsäck/spade.

Negativt är den stundtals dåliga sömkvaliteten...var beredd på att kanske förstärka och laga...

Det sista till trots tycker jag ändå att den är bra särskilt för det reapris som gäller nu...

//J
 
Re: Ganska funkis

joru; sa:
johankse; sa:
Vikten lockar mig, kilot, volymen 50 l räcker ju för veckoslutsturer och kanske lite mer. Några erfarenheter från skogen?


Den är enkel i utförandet, en ficka på insidan av ryggen där man kan stoppa saker för ökad stabilitet istället för ngn form av ram. Själv har jag ibland en aluram från en annan säck i ryggfickan...funkis, men ökar vikten till ca 1.1 kg. Höftbältet är fastsytt i kanterna på säcken och är egentligen en förstärkt rem. Det duger för de vikter man kan tänkas bära med säcken.

Jag gillar locket, ryggfickan, toppstramarna och fickorna för småsaker på bältet. Säcken går också bra att använda med bara en tröja och en thermos - bara dra ihop remmarna så krymper säcken till miniformat.
Säcken funkar fint på veckoslutsturer och ambitiösa vinterdagsturer med stighudar och vindsäck/spade.

Negativt är den stundtals dåliga sömkvaliteten...var beredd på att kanske förstärka och laga...

Det sista till trots tycker jag ändå att den är bra särskilt för det reapris som gäller nu...

//J

Viken ram stoppar du i ryggfickan?

Har noterat att hålbanden är påsydda lite hip som happ, Axelremmarna för storlek 14 i krage.

Men en veckoslutspackad säck med allt inne går rymligt ner i en 55l så 50 med snölås torde näppeligen bli några problem.

Dålig sömnad är Sacci inte ensamma med, tyvärr.

Vi får se om den är prisvärd.

Go tur
 
Re: Re: Ganska funkis

johankse; sa:
joru; sa:
johankse; sa:
Vikten lockar mig, kilot, volymen 50 l räcker ju för veckoslutsturer och kanske lite mer. Några erfarenheter från skogen?


Den är enkel i utförandet, en ficka på insidan av ryggen där man kan stoppa saker för ökad stabilitet istället för ngn form av ram. Själv har jag ibland en aluram från en annan säck i ryggfickan...funkis, men ökar vikten till ca 1.1 kg. Höftbältet är fastsytt i kanterna på säcken och är egentligen en förstärkt rem. Det duger för de vikter man kan tänkas bära med säcken.

Jag gillar locket, ryggfickan, toppstramarna och fickorna för småsaker på bältet. Säcken går också bra att använda med bara en tröja och en thermos - bara dra ihop remmarna så krymper säcken till miniformat.
Säcken funkar fint på veckoslutsturer och ambitiösa vinterdagsturer med stighudar och vindsäck/spade.

Negativt är den stundtals dåliga sömkvaliteten...var beredd på att kanske förstärka och laga...

Det sista till trots tycker jag ändå att den är bra särskilt för det reapris som gäller nu...

//J

Viken ram stoppar du i ryggfickan?

Har noterat att hålbanden är påsydda lite hip som happ, Axelremmarna för storlek 14 i krage.


Go tur

Ramen kommer från en SS2000. Axelremmarna är annorlunda på den senare upplagan av backpacken noterar jag, på de första var axelremmarna smalare precis vid halsen. Det borde gå att modda...

Mvh,

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.