Sacci LK100

  • Trådstartare mattiashedberg@yahoo.com (Mattias Hedberg)
  • Start datum

mattiashedberg@yahoo.com (Mattias Hedberg)

Gäst
Är det någon som provat säcken och kan jämföra med FJS Orginal, LK70, Berghaus Vulcan eller annan med samma packvolym?
 
LK100 och FJS

LK100 är en tämligen exakt kopia av FJS original fast med extern ram. Den viktigaste skillnaden är att LK100 saknar ficka på insidan av locket. Jag har tidigare skrivit om säckarna här:


http://www.utsidan.se/forum/get/hiking/444/2.html


Jag trodde felaktigt att LK100 var lika stor som FJS dvs 110 liter, men efter mätning vet jag att den faktiskt är något mindre. Det gör ingenting eftersom locket kan höjas och ge plats för en packpåse eller ett tält. Jag har packat och vandrat med 130 liter på det sättet, utan några som helst stabilitetsproblem (då hade jag också ett liggunderlag fäst på locket).


Både FJS och LK100 tål mycket tunga bördor. Jag tycker dock att ramen ger något högre stabilitet. Ramen gör det också lätt att modifiera bärsystemet. Dessa faktorer var det som fällde avgörandet när jag bestämde mig för att hålla fast vid LK100-säcken.


Själv har jag gjort om höftbältet till enpunktsupphängt höftbälte (som Klättermusen, Modan och Norröna använder sig av). Genom den modifieringen (mycket enkel att genomföra) har jag fått en absolut kanonsäck. Min modifierade LK100 är det skönaste jag burit i ryggsäcksväg, punkt.


Den enda allvarliga nackdelen med LK100 enligt min uppfattning är färgsättningen (M90 kamouflage). Människor man möter på fjället kan ibland undra hur mycket man bär "med full stridspackning?". Detta är i och för sig en samtalsöppning vilket torde underlätta sociala kontakter människor emellan. Det är dock lite enahanda att behöva förklara att jag inte är militär utan har köpt säcken för dess bärkomforts skull. Ett ryggsäcksöverdrag i passande färg borde dock råda bot på detta pseudoproblem.


Samt skydda mot regn. Både FJS och LK100 är tyvärr dåligt impregnerade när de kommer från fabriken.


Tycker,


Johan (världens ende civile ägare av en LK100? ;-)
 

Sturesson4@hotmail.com (Rikard Bohlin)

Gäst
En till

Du är inte ensam! Jag köpte min LK 100 på saccis fabrik i Borlänge där dom gör alla försvarets ryggsäckar. En fantastisk säck, man kan packa hur mycket och vad som helst, jag bar en gång en full 25 l dunk fastsatt under locket, inga problem! Vad färgen anbelangar så väcker man ganska mycket uppmärksamhet, speciellt bland fanatiska sho-sho ägare och diverse annat pack, speciellt inom scouterna./Rikard i Falun
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Sacci tråden Transportera 6
Avslutatmedlemskapx Sacci Backpack 4120 Transportera 6
Carassius Berghause Vs Sacci Transportera 8
sajberjohan Sacci 90 Transportera 6
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
412 Sacci FJS orginal Transportera 2
Sandin Sacci Backpack 4120 Transportera 1
Sacci, Bergans eller Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.