Berghause Vs Sacci

Hej!

Ska köpa större ryggsäck och har fått bra erbjudande på dessa två modeller:

Berghaus Vulcan 100 liter.
Sacci FJS-Original 110 liter.

Några synpunkter, för och emot?
Ska användas främst för normal sommarvandring.

Tack på förhand!
 
Jag har en FJS 90, som är snarlik den större säcken. Skilnaden, förutom storleken, är väl att "Originalet" inte har avtagbara fickor om jag minns rätt. Säcken är ganska tung och alla detaljer är sydda så det känns rent skottsäkert.. Den är lätt att få att sitta bra på ryggen när den är hyggligt fullpackad. Remmarna känns ganska sträva (grovt tyg) så jag brukar se till att inte ha för tunna kläder på överkroppen när jag bär. Det enda som behövde modifieras på min säck var att jag behövde flytta på ena spännet till avbärarbältet, men det är för att jag har riktigt smala höfter och annars inte kunde dra åt bältet ordentligt.

Topplocket ska kunna användas som en liten separat ryggsäck, men då får man inte vara särskilt kräsen. Bättre att ha med sig en liten packpåse med egna remmar i så fall..
 
Min, kanske lite fördomsfulla, analys:

Saccin klarar de militära kraven genom att använda grova, gammaldags lösningar. Nitar, läder och metall. Det är en säck som har sina rötter i Haglöfsryggor från 70-talet.

Vulcan klarar de militära kraven genom att vara väldigt enkel. Det är en säck som har sina rötter i klättervärlden.
 
enligt mina egna erfarenheter så anser jag att Berghaus Vulcan tar priset, en mycket lätt och robust ryggsäck som klara höga militära krav. Provade en FJS original med tung vikt, mycket tung närmare 50 kg och den satt inte särskilt skönt till skillnad från Vulcan som sitter som slimmad på min rygg.


och FJS Original har avtagbara sidofick iaf enligt http://www.recon.se

Då jag tvivlar på att du kommer bära 50 kg för "normal" sommar vandring skulle FJS fungera annars rekomenderar jag Vulcan starkt
 
Nu är jag petig i överkant, men Recon säger faktiskt inte att det är sidofickorna på FJS Original som är avtagbara utan att det är topplocket (med två fickor) som går att ta av.

"Locket har två fickor och kan plockas bort från huvud- säcken och användas som uppdragssäck"

Detta stämmer med vad jag sett den enda gången jag haft möjlighet att klämma på Originalet. Min säck är på 90 liter och har vad jag kan förstå slutat tillverkas. När jag tänker på saken så har den faktiskt en tredje ficka mitt på säcken också. Jag kan mycket väl tro att Berghaus är en smartare lösning och skulle gärna titta lite närmare på en dylik.
/Rilleman
 
Carassius; sa:
Ska köpa större ryggsäck och har fått bra erbjudande på dessa två modeller:

Berghaus Vulcan 100 liter.
Sacci FJS-Original 110 liter.

Några synpunkter, för och emot?
Ska användas främst för normal sommarvandring.

Så där stora säckar behövs inte för "normal" sommarvandring om du inte ska bära utrustning till en hel familj. 80-90 liter räcker mer än väl.

tycker
HåkanF
 
Svårt val, testa om möjligt...

Båda säckarna är bra och föredömligt enkla i konstruktionen. Som redan nämnts är Saccin kraftigare och därför lite tyngre. För militär verksamhet sätter jag en peng på Saccin, Vulcan-säckarna i förvaret går sönder då och då (mest bärremmar som brister).

För fjällvandring tycker jag att du ska välja den som känns bäst på ryggen. Det är knappast aktuellt att bära 40-50 kilo på en fjälltur...

Har själv använt Saccin en hel del och den har funkat bra på långvandringar (3 veckor+). En unik fördel på Saccin är den kluriga interna ramkonstruktionen, som gör att säcken sitter mycket luftigare än t ex Vulcan. Det betyder mycket för komforten när det är varmt!

Vulcan däremot är nästan ett kilo lättare och sitter mer slimmat, lite bättre balans än Saccin tycker jag...

Hmmm :) svårt val faktiskt...men båda är bra, om de passar din rygg!

//J
 
Sacci

Har haft en sacci fjs 90 i en herrans massa år. Inte upptäckt ett enda fabrikationsfel. Bärremmar är störtsköna och avbärarbältet sitter som gjutet. Har inte upplevt någon skavning trots en del barkroppad bärning.

Följer tidigare skribent med att satsa hellre på en 90säck då behovet av 110säck inte fyller alla de gånger med mindre packning.

Saccin är underbar för mig, 190cm+95kg, och sitter även bra i brantare klättring. Den enda nackdelen är som tidigare sagts med uppdragsrycksäcken. Detta löses dock med en liten extra säck. Vid starten på vandringen har jag använt den lilla också vilket gett mig en 120säck...

Testa dig fram, alla sorter passar inte dig. Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Sacci tråden Transportera 6
Avslutatmedlemskapx Sacci Backpack 4120 Transportera 6
sajberjohan Sacci 90 Transportera 6
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
412 Sacci FJS orginal Transportera 2
Sandin Sacci Backpack 4120 Transportera 1
Sacci LK100 Transportera 2
Sacci, Bergans eller Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.