Sacci, Bergans eller

  • Trådstartare lubomir.ferrysson@boliden.se (lferryss)
  • Start datum

lubomir.ferrysson@boliden.se (lferryss)

Gäst
Söker ryggsäck 100liter eller större. Tittade (på Webben) på Sacci och norska Bergans. Har Ni proffs något tips? Var kan man hitta Bergans i Sverige? Tack.
 
Tips om Sacci

Hej,


själv har jag erfarenhet av Saccis värstingar FJS och LK100 (borde egentligen heta LK110 eftersom den i princip är likadan som FJS-säcken).


Här kan du läsa lite om säckarna


http://www.utsidan.se/forum/get/hiking/444/2.html


M V H


Johan
 

poselander@hotmail.com (P-O Selander)

Gäst
Stor Sack = Dana Design Astralplane

Du letar stor sack. Kika pa Dana Design's Astralplane. Tyvarr kanske svar att hitta i Sverige men en av (tillsammans med lillebror Terraplane) de allra basta och bekvamste sackar du kan fa. Har haft en Astralplane sedan 1997 och det enda man kan invanda lite ar franvaron av en massa smafickor (jag var under 16 ar van vid en Camp Trails Ponderosa med mycket sma och praktiska fack).
Din Dana provar du ut i forhallande till din egen rygglangd, sedan valjer du hoftbalte och axelremmar som passar din kropp. Det tar ett par timmar men efter detta sa har du en sack som haller livet ut...
Pris for en Astralplane ar ca $470 USD. Mycket, men val spenderade pengar.


Dana koptes upp av K2 och man har sedemera en del tillverkning i Mexico (tidigare gjordes allt "for hand" i Bozeman, Montana) men det skall inte ha paverkat kvaliteten overhuvudtaget. K2's kop har gjort att det har kommit ut en del nya varianter (t ex Loadmaster, ramsack men med samma unika kvalitet, detaljer och i viss man uppbyggnad som en av Dana's interna sackar).


Naval, jag ar mycket nojd med Dana Design.


Tips: Kop desutom en STOR duffel bag fran Outdoor Products att stoppa allting i nar du flyger eller aker tag. Da kommer din sack att klara all bagage hantering pa flygplatser och av taxi chaffisar runt varlden.


P-O i Seattle
 

Cliff Jumper

Gäst
Ryggsäckar

Yo!


Bergans säljs framförallt via postorder... Där jag sitter just nu har jag inte adressen tillgänglig, men gå i genom några nummer av tidningen "Utemagasinet" så kommer du att finna återförsäljare.


Vad gäller "värstingsäckar" så har de ofta gemensamt att bärkomforten är mycket god samt att en hel del finurliga lösningar finns (förutom kvaliteten).


Vad gäller Sacci LK100 så kan jag inte annat än att säga att säcken funkar för långa personer (>190 cm) många mindre välväxta människor har haft stora problem med säcken. Är du kortare och absolut vill ha en militärsäck (för att de är billiga eller beprövade?) så kan den äldre modellen LK 70 fungera bättre. Den är dock inte lika lättpackad. LK 100 har grymma sidofickor som gör att du på sedvanligt militärtvis snabbt och lätt kommer åt det material som du plöstligt behöver. Topplocken går att få med olika infästningar... Öppning från säcken eller öppning mot säcken. Personligen skulle jag dock föredra en lösning där topplocket kan demonteras (i stil med jägare 90/FJS). LK 100 är dessutom en RAM säck.


Sacci 90 är en anatomisk säck utan egentlig ram, du kan alltså inte hänga så mycket prylar utanpåsäcken (om du nu brukar det?) Materialet är liksom i övriga saccimodeller mycket hållbart, tyvärr är vattenresistansen undermålig. Säcken väger dessutom väl mycket (pga kvaliteten). FJS varianten är något större men har nästan samma pris - så i valet mellan dessa 2 skulle jag nog själv välja FJS.


I valet mellan LK100 och FJS skulle jag välja lk100 om du är en lång person och gillar att bära tungt. Ramsäcken blir nästan bara skönare ju tyngre bördan blir.


...


Nåväl är dina krav på hållbarhet mindre viktiga än kraven på bärsystem, komfort och utseende så skulle jag kolla närmare på andra ryggsäckar (och därmed oxå dyrare).


Mina förslag är att du kollar in dessa tre märken (ingen ordning):


1.Arcteryx
2.Klättermusen (framför allt äldre modeller med gamla bärsystemet, med lösa kuddar!)
3.Norröna


Mvh Cliff Jumper
 
Kort kommentar av en kort:

Hej,


jag använder LK100 och är 173 cm ö h. Det går utmärkt! Ramen är inte särskilt lång (ca 10 cm längre än LK70) och kortare än de flesta ramsäckar i samma storlek (110L).


/J.
 

moerngaard@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
Köp Berghaus !

Köp berghaus vulcan cyclops II, den är oöverträffad och slår allt. Den enda nackdelen är att den är lite tung.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Sacci tråden Transportera 6
Avslutatmedlemskapx Sacci Backpack 4120 Transportera 6
Carassius Berghause Vs Sacci Transportera 8
sajberjohan Sacci 90 Transportera 6
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
412 Sacci FJS orginal Transportera 2
Sandin Sacci Backpack 4120 Transportera 1
Sacci LK100 Transportera 2
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Nilsson.J Bergans Powerframe Transportera 37
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
jensbergman Bergans Transportera 11
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.