Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan

Hej allasammans,

jag planera en tur om den nordliga sidan av Ahkka. Där fins mangå information i internet, på utsidan, vegetationskartan och till Claes Grundsten boken.
Men vad är rykte och vilket sanningen?
Där fins två möjligheter:
1) i björkskog vilket blir svårt orienterad. Hitta den gamla vägen där blir svår också
2) i höjd när skögsgränsen, nedanför brant och i den ängsbjörkskog

Båda är inte lät vandring men jag vill få något speciell. När du har tid och tar det lungt kan du vandra om Ahkka i 1 dag.
Först halv dagen fran Akkastugorna till Njirramjåhka eller till nästa jåhka (d7) på bifoga bild.
(Tack till Onesport http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79983)
Nästa halv dagen till sjö 914 på ingång av Gássaláhko

Är det så möjlig eller måste jag planera mer tid?
Tack för skriver om vår erfarenheter.

Hejdå Marc
 

Bilagor

  • Ahkka.jpg
    Ahkka.jpg
    70.2 KB · Visningar: 1,544
Möjligt är det säkert men frågan jag tycker att du ska ställa dig är om du tror att det kommer att bli njutbart att ha bråttom genom sannolikt besvärlig terräng. Har inte gått där själv men jag skulle definitivt ta mer tid på mig eller välja andra hållet runt Áhkká.
 
Vi skidade runt en gång. Fick fira ner pulkorna nerför branter och totalt tog turen två dagar. Terrängen är ok en bit upp och är ganska lättorienterad på vintern. Sommaren har jag ingen erfarenhet av.
 
Tack för svara.
Jag tänker också det vandring på höjd, över björkskog gränsen, kan blir lite lättare att orientera. Javisst där fins issmälta gravsänka och ängsbjörks. Men är det kanske den små onda?
Uppsatt mål för turen är att vandra inte den bara vanlig vägen. Så kommer jag på idé.
 
Tycker också att du ska välja norra sidan. Min poäng var att jag tycker att tidsplaneringen är lite snålt tilltagen. Lägg till en dag till så kan du ta det lugnt och skulle du få tid över så finns ju själva Áhkká med många dagstursmöjligheter.
 
Båda är inte lät vandring men jag vill få något speciell. När du har tid och tar det lungt kan du vandra om Ahkka i 1 dag.
Först halv dagen fran Akkastugorna till Njirramjåhka eller till nästa jåhka (d7) på bifoga bild.
[...]
Nästa halv dagen till sjö 914 på ingång av Gássaláhko

Är det så möjlig eller måste jag planera mer tid?

Jag har inte gått denna väg själv men pratat med en del folk som har erfarenheter av den. Somliga anser att den är väldigt ojämn och krävande, men det betyder inte alls att det är omöjligt. Om man är beredd på att det inte går lika fort som den västra sidan så varför inte? Däremot tycker jag inte att man ska rekommendera den till vem som helst som vill uppleva fjällen (jag förstår Tobbes reservationer). Grundsten anser att sträckan kan göras på sammanlagt en dag, det är nog lite optimistiskt och kan bli stressande. Men två halvdagar + några extra timmar i beredskap som reserv borde väl gå. Och om avsikten är att göra något ovanligt, så testa och se. Lycka till!

/Hans
 
Ja, skriv gärna några rader här i tråden när du har kommit tillbaka. Alltid intressant att höra hur det har gått.
 
Jag gick norrsidan 2013. Hade tänkt gå på hög höjd med det var för brant och vegetationen alldeles för tät.Gick ner i björkskogen och följde en stig med många älgspår. Lätt vandring där. Njirramjåhkå passerade jag nere vid utloppet i sjön. Började gå från en position ungefär vid sjö 914 och var vid Akkastugorna på eftermiddagen. Gick ganska fort då vädret var dåligt.
 
Det låter interessant om din vägen ChristoferG. Din väg var bara fran den andra sidan och du vandrade fort. Så det kan verkligen blir en rutt för mig på norrsidan. Jag tittade också i vegetationskartan blad 4. Där fins en avsnitt av Ahkka. Den högre del (650 - 800möh) är beskrivet än högvuxen dvärgbjörk. Den lågt mark är björkskog. Min ide är att prova first den högre del i rutt "4D" och när det blir omöjligt sedan kan jag vandra ner bredvid Njirramjåhkå och följa ChristoferG vägen.

Kan jag fråga dig hur många erfarenhet har du in det omradet?
 
Jag har passerat norrsidan en gång så jättemycket erfarenhet har jag ej. Passerade områdena 3C och 4C på din karta. Mycket blött. Men med tung ryggsäck tyckte jag det var bättre att hålla mig på planare mark. Mitt råd är att hålla dig på låg höjd. Ahkka är brant och snårigt på norrsidan så platt mark är att föredra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.