Ahkka-Såltatjåhkkå-Nordtoppen-Butchkammen-Vuojnestjåhkkå

På onsdag bär det iväg till Sarek, äntligen :)!!

Kommer att gå in via Suorva, passera sjön 787 och ta sikte mot Ahkka med tanke att gå upp mot 1916 och 2015.
Sedan ner mot Nijak och följa östra delen av Sarektjåhkkå och om gå upp på något av Såltatjåhkkå-1912(gassakammen), Nordtoppen-Butchkammen-1669, Vuojnestjåhkkå-1952.

För att sedan avsluta i Salto!

Nu till frågorna: Ni som har varit upp på någon, eller alla de höjder jag räknade upp...är det möjligt att göra dessa toppar utan specifik utr?

Jag har god fjällvana, bra kondis och hyggligt mycket sunt förnuft...att vända om det ser jäkligt ut :)!

//A
 
Ahkka är båda enklelt och lite trixigt beroende på vilket vädersträck du attakerar ifrån. Och tänker du ta båda Ahkka topparna måste du över det berömda haket och det skulle inte jag göra utan klätterutrustning.
 


Ahkka är båda enklelt och lite trixigt beroende på vilket vädersträck du attakerar ifrån. Och tänker du ta båda Ahkka topparna måste du över det berömda haket och det skulle inte jag göra utan klätterutrustning.

Sydöst är tanken...och jag kommer bara att ta ena toppen om det går!
//A
 
Utan utrustning???

Hej!

Om vi börjar från början:
1916 kammen till Ahkka stortopp (2015 m). Går du den vägen så kommer du komma till det berömda haket, som någon tidigare skrev. Vill du inte passera detta så kommer du inte komma till stortoppen, utan får nöja dig med förtoppen 2010 meter. Alternativet är att följa kanten av glaciären söderifrån och ta sikte på passet mellan Borgtoppen och stortoppen, det är den lättaste vägen till toppen.

Gassakammen till 1912, jag har varit på toppen men inte från den vägen, men vad jag minns det så var det en väldigt bred kam mot Gassakammen. När du ändå är där kan du lika gärna gå upp på Såltatjåhkkå 1928, som bjuder på en vackrare utsikt.

Nordtoppen - Buchkammen 1669, hade du tänkt dig runt kammen så måste du vara en riktigt skicklig klättrare om du ska göra det utan säkringar. Passagen nordtoppen - stortoppen klättring, sydtoppen - Buchtoppen är liten passage med exponerad terräng, Buchkammen klassas som 3-4 i klätterskalan. Men nordtoppen är inga problem att nå utan utrustning, och det är en fin tur också.

Go tur!
/Gustav Cronhamn
 
Hej!

Om vi börjar från början:
1916 kammen till Ahkka stortopp (2015 m). Går du den vägen så kommer du komma till det berömda haket, som någon tidigare skrev. Vill du inte passera detta så kommer du inte komma till stortoppen, utan får nöja dig med förtoppen 2010 meter. Alternativet är att följa kanten av glaciären söderifrån och ta sikte på passet mellan Borgtoppen och stortoppen, det är den lättaste vägen till toppen.

Gassakammen till 1912, jag har varit på toppen men inte från den vägen, men vad jag minns det så var det en väldigt bred kam mot Gassakammen. När du ändå är där kan du lika gärna gå upp på Såltatjåhkkå 1928, som bjuder på en vackrare utsikt.

Nordtoppen - Buchkammen 1669, hade du tänkt dig runt kammen så måste du vara en riktigt skicklig klättrare om du ska göra det utan säkringar. Passagen nordtoppen - stortoppen klättring, sydtoppen - Buchtoppen är liten passage med exponerad terräng, Buchkammen klassas som 3-4 i klätterskalan. Men nordtoppen är inga problem att nå utan utrustning, och det är en fin tur också.

Go tur!
/Gustav Cronhamn


Angående Ahkka, går jag via 1916 så nöjer jag mig med förtoppen 2010, avgör på plats om jag går vägen du tipsade om, upp mellan Borg -och Stortoppen!

Vädret får styra mycket av mina val, tror inte att jag hinner upp på alla mina scoutade höjder, men två hoppas jag på iaf!

Jag har inte för avsikt att runda Nordtoppen till Buchtkammen...utan antingen går jag upp till Nordtoppen och ner igen, eller upp till Buchkammen 1669 och nöjer mig med det :)!

Tack Gustav för tipsen, är mycket värt :)!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Alberto123 Climbing route to Ahkka Fjällvandring 5
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
Ringnes Ahkka Fjällvandring 11
tysk fjällentusiast Rykte och sanning om Ahkka nordliga sidan Fjällvandring 11
Onesport Plats för "basläger" Ahkka Fjällvandring 13
OscarT Lägerplats Rouhtesvagge - Ahkka Fjällvandring 12
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Rapps Ahkka i juni Fjällvandring 5
majjen Tältplats på Ahkka? Fjällvandring 25
vactis Ahkka Stortoppen Fjällvandring 16
Chris78 Ahkka/Borgtoppen Fjällvandring 11
SLUGGA Ahkka-Saltoluokta. Fjällvandring 4
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
vandrafjäll Nordtoppen på en dag Fjällvandring 12
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
kutmsta Tur och topp-hjälp (Syd/Nordtoppen, Drakryggen, Kuopertjåkka) Fjällvandring 6
plaskdaja Tidsåtgång Sydtoppen-Nordtoppen ? Fjällvandring 2
ThomasP Kebnekajse nordtoppen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.