Ahkka/Borgtoppen

Vi avser att gå upp på Borgtoppen till sommaren via den namnlösa toppen som kallas Sunnatjåkkå 1765 möh. Min fundering är därför om det är någon som gått denna väg och i sådana fall om det finns några svårigheter?
 
Jag har inte gått över Sunnatjåkko själv men kan bidra med några bilder från Hylljökeln och Stortoppen.

Bild 1

Nedre delen av kammen upp till Sunnatjåkko sett från Hylljökeln.
 

Bilagor

  • _MG_0384us.jpg
    _MG_0384us.jpg
    80.8 KB · Visningar: 690
Och nedre delen av kammen upp till Sunnatjåkko sedd från Stortoppen. Hylljökeln framför/till höger.
 

Bilagor

  • DSC01756.jpg
    DSC01756.jpg
    139.7 KB · Visningar: 687
Jag vet inte om ni läst det, men jag kan citera från STF´s Fjällturer i norra lappland

"Sunnatjåkko bestiges lättast från Hambergs jökel, men uppstigningen längs den N kammen är dock vida att föredraga på grund av den vackra utsikt man har åt alla håll under uppstigningen. Nedre delen av kammen är blockbeströdd, men strax före toppen kommer berget fram, och kammen smalnar till och bjuder på ett par ställen på lätt klättring."

Grundsten kanske ni har läst, han skriver iaf

"En tredje och mycket ansträngande väg till Stortoppen går över den bitvis mycket smala kammen Sunnatjåkko mellan Hambergs jökel och Hylljökeln".

Det är nog inga större problem men det beror ju lite på vad ni tänkt er och vilken utrustning ni kommer ha.
 
Tack för svaren. Har inga större kunskaper om alpinism och utrustning men håller på att lära mig. Gick upp på stortoppen söderifrån av den anledningen och nu vill man gärna se berget från en annan sida.
 
Gustav Cronhamn

Vi besteg Borgtoppen, efter att ha bestigit Dubbeltoppen. Därefter fortsatte vi ner till passet mellan Borgtoppen och Sunnatjåhkkå. Vi gjorde en bestigning av Sunnatjåhkkå och fortsatte ner på glaciären och upp i passet mellan Borgtoppen och Ahkka stortopp. Fram och tillbaka över bägge 2000 meters topparna och tillbaka upp i passet mellan Sunnatjåhkkå och Borgtoppen för att ta sig ner på Hambergsjökel.

Jag vet inte hur det såg ut på kammen, men det var mycket lätt att ta sig ner från passet mellan Borgtoppen och Sunnatjåhkkå. Det var däremot lite klurigare med upp och nerfärden till andra glaciären, då isen hade släppt från klippan och även sjunkt i förhållande till berget. Klättring och firning ca 3 meter.

//Go tur
www.cronhamn.net
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.