Lägerplats Rouhtesvagge - Ahkka

Hej,

Jag skulle tacksamt ta emot tips på någon riktigt bra tältplats med vyer mellan Rouhtesvagge - STF Akka.
Gisuris, Ahkka, Vuojatadno etc. spelar ingen roll så länge det är hyfsat bra slagläge mot Akkastugorna dagen efter.

//Oscar
 
Vi kommer ursprungligen från Aktse. Dagen innan tillbringar vi runt Niak.
Kan gå både väst/öst om Ahkka.

Fiskar efter något riktigt fint smultronställe sista dagen på turen :)
 
Har inget specifikt ställe att bjuda på eftersom jag bara besökt området runt ahkka - treparksmötet - kisuris en gång. Men att komma ner i björkskogen efter 8-9 dagar i Sarek var i alla fall fantastiskt :) Tycker mig minnas att det finns många fina platser runt treparksmötet - kisurisstugan.
 

avslutad210712

Gäst
På platån ovanför nerförsbacken mot bron över Vuojatätno finns det fina tältplatser med hyfsat fin utsikt.

Går man över bron och går direkt till vänster ut på den lilla udden finns det ett antal tältplatser med utsikt över Vuojatätno.

Båda såklart med riktigt bra utgångsläge för sista biten in eftersom du är nästan framme i båda fallen.
 
Korsa Sjnjuvtjudisjåhkå (säg det tio gånger!), passera Sjnjuvtjudisjaure på östsidan, och följ jåkken och Akkas västssida norrut. Då kommer du ut på ett antal platåer ner mot björkskogen. Fantastisk utsikt och just innan du kommer in i björkskogen är det bara att välja ut en fin tältplats. Nästa dag norrut till leden.
 
Tack för tipsen!

Jag har suttit och kollat en stund på väst Ahkka nedanför 1734 en stund samt Sjnjuvtjudis.
Hittade den här bilden just nu. Antar att den platsen du nämner @Nils finns till höger i bilden?
http://www.panoramio.com/photo/15884040

@Björn Jag tolkar din beskrivning som nästan framme vid Akkastugorna. Det är lite för nära för min smak tror jag. Vet du hur det ser ut längre upp längs Vuojatätno t.ex mellan jokkarna som kommer ned för Gasskatjåhkkå (fast på öst sidan av Vuojatätno)?

//Oscar
 

avslutad210712

Gäst
@Björn Jag tolkar din beskrivning som nästan framme vid Akkastugorna. Det är lite för nära för min smak tror jag. Vet du hur det ser ut längre upp längs Vuojatätno t.ex mellan jokkarna som kommer ned för Gasskatjåhkkå (fast på öst sidan av Vuojatätno)?

//Oscar

Nej men däremot är platsen som Nils nämner riktigt bra så den kan jag såklart rekommendera och förstår inte hur jag kunde glömma den. Kanske för att inte tänkte tälta just då utan tänkte ta mig ner till älven och tälta på udden.
 
Vi tältade söder om Ahkka. Den här tältplatsen ligger strax ovanför den lilla sjön väster om Boatsjosjavre. En ganska liten gräsplätt och det är rätt stor höjdskillnad ner till sjön men utsikten var fin.

När man sedan vandrar mot Akkastugorna håller man höjd vid Rakkasbuollda.
 

Bilagor

  • Ahkka.jpg
    Ahkka.jpg
    58.5 KB · Visningar: 328
Tack för tipsen!

Jag har suttit och kollat en stund på väst Ahkka nedanför 1734 en stund samt Sjnjuvtjudis.
Hittade den här bilden just nu. Antar att den platsen du nämner @Nils finns till höger i bilden?
http://www.panoramio.com/photo/15884040

//Oscar

Det bör stämma. Det är ett tag sen jag gick där men minnesbilden är att vägvalet gav sig självt om man följde jåkken från Sjnjuvtjudisjaure. Gudomligt vackra omgivningar, gräsytor med små bäckar intill, en och annan fjällbjörk. Man nästan väntade sig att få se Jonathan sitta och fiska vid en liten stenbro!
 
Korsa Sjnjuvtjudisjåhkå (säg det tio gånger!), passera Sjnjuvtjudisjaure på östsidan, och följ jåkken och Akkas västssida norrut. Då kommer du ut på ett antal platåer ner mot björkskogen. Fantastisk utsikt och just innan du kommer in i björkskogen är det bara att välja ut en fin tältplats. Nästa dag norrut till leden.

Dessa platåer tänkte jag också på. Om man går ner från dem finns en bäck som rinner i björkskogen. Här borde man kunna leta upp en bra plats.
Innan man kommer ut på Padjelantaleden går stigen nära en djup bäckkrök som är ett utmärkt badställe. Kan ju vara bra nästa dag om man har tid innan båten.
Men man kan tälta uppe på platåerna också. Det kan dock vara en ganska lång promenad till en bäck (närmare Ahkkas sluttning). Jag tror att det är den bäcken som är utritad på fjällkartan.

På sluttningen mellan Suottasjjåhkå och Rakkasjåhkå går det också att hitta tältplats med förnämlig utsikt över slätten vid Gisuris. Jag har tältat strax väster om sjö 964. Har dock inte koll på bäckarna i området, men det ska väl gå att hitta. Det är ganska många timmar kvar att gå till Änonjalme så kanske är det för långt bort.

Öster och ovanför sjön Sjnjuvtjudisjavrasj finns ett ställe med plan mark som man passerar på väg mot Akkastugorna. Går att tälta där, och jag vill minnas att det finns bäckar i närheten som kommer uppifrån Rakkasbuollda. Går man däruppe kommer man på en stig som leder till platåerna. Man ska alltså inte ner till sjön och harva bland videt.
 

avslutad210712

Gäst
Innan man kommer ut på Padjelantaleden går stigen nära en djup bäckkrök som är ett utmärkt badställe.

Om det är den krök jag tänker på så låg det ett älgkadaver i den sommaren 2012 så kanske inget skoj att bada där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.