Ahkka Stortoppen

Hej!

Om man gillar vandring (men inte klättring) och vill ta sig upp på Ahkkas Stortopp utan att passera "haket" är då detta en lämplig färdväg ? :)
 

Bilagor

  • ahkka_ed.jpg
    ahkka_ed.jpg
    89.2 KB · Visningar: 2,252
Jag har inte gått från det hållet men mina minnesbilder säger mig att det inte är en lämplig väg om man inte har utrustning och erfarenhet; det är brant och löst åt det hållet. Vi gick upp via "normalvägen" över Hylljökeln förra året. Den här bilden är tagen från kammen med Hylljökeln till höger och "din" tänkta färdväg till vänster. Nu skymtar man ju bara övre delen men man kan ändå ana att det är brant. Möjligen då närmare den lilla jökeln men jag kollade inte så noga hur det såg ut åt det hållet.
 

Bilagor

  • DSC01741.jpg
    DSC01741.jpg
    127.1 KB · Visningar: 1,492
Hej Le Troglodyte och tack för ditt svar!

Det ser ju onekligen lite "ruggigt" ut på ditt foto även om man inte ser så mycket :( Jag får kanske strunta i Stortoppen och välja någon av dom enklare topparna även om det svider :)
 
Jag tänkte som sagt inte så mycket på hur det såg ut åt det hållet men går det så är det längre ner mot själva sadeln. Längre upp längs kammen upplevde jag det som väldigt brant åt "Sarekhållet".
 
Trogolydte har kanske inte stigit söderifrån och ger därför orätt information. Jag gick 2007 just via "den lämpliga färvägen" och hade ingen utrustning. Du måste inte gå till kammen. Jag hade inte erfarenhet. Jag tyckte att det var ändå mycket lätt.jag måste använda händerna några gånger. Men det var ännu lättare att gå ned. Då valde jag en väg lite närmare kammen mellan Stortoppen och Borgtoppen (såå snart som möjligt). Eter brnten igen mellan två små glaciärer.
 
Hej!!

Gick upp på stortoppen på högra sidan av glaciären som ligger i passet mellan borgtoppen och stortoppen. Längst ner i passet var det små lodräta klippor på 1-2 meter så vi fick vända ner mot glaciären igen. Hittade en brant ränna som tog oss upp på kammen högt ovanför passet. På andra fotot ser du ryggen som du funderar att ta dig upp längs.
 
Senast ändrad:
Hej lasse77!

Använde du någon speciell utrustning på väg upp till toppen eller var det bara vanlig vandring ? Jag undrar också om det kändes farligt/osäkert på något ställe ? :)
 
Kammen mellan claciärerna är den lättaste delen av sträckan. Varför inte att gå längs ryggen? Sista delen är brantare, men jag hade inga svårigheter.
 

avslutad210712

Gäst
Tackar också för infon.

Har en egen tråd om precis samma sak där jag fick en hel del information så kolla dn också. har ingen länk till den men hittar du den inte så söker jag reda på den.
 
Finns mycket skrivet om vägval på Ahkka här på utsidan. Använd sökfunktionen så kommer du hitta ännu mer info än det som skrivits här.
 
Jajjemän :)

Hej!

Om man gillar vandring (men inte klättring) och vill ta sig upp på Ahkkas Stortopp utan att passera "haket" är då detta en lämplig färdväg ? :)

Jag och två kompisar gick typ exakt den vägen du ritat in en sommar för 12 år sedan. Visserligen var det en hel del vandring i ganska branta sluttningar med många lösa stenar, men inget som kändes speciellt dramatiskt. Men då hade vi förvisso sol och torra stenar, hade det börjat regna hade man fått ta sig fram med lite större försiktighet, men det gäller ju alltid på topptur.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.