Rundtur med hund

Hej!

Jag och min pojkvän planerar att fjällvandra i mitten/slutet av augusti och vi tänker då ta bilen upp. Vi har dessutom en hund som ska varandra med oss. Därför tänkte vi försöka vandra en tur som går runt så vi kommer tillbaka till samma ställe som vi började. Vi hade tänkt vandra 5-7 dagar och vi har aldrig vandrat i fjällen förut. Vi tänkte tälta den mesta av tiden om det är möjligt. Jag skulle därför vara tacksam för alla tips på bra turer att vandra. Berätta gärna om:

- Längd.
- Svårighetsgrad.
- Natur.
- Stugor.
- Klimat.
- Möjlighet att tälta

osv.

Tack på förhand!

Ett bra ställe att göra rundturer från är parkeringen vid Kläppen norr om Ljungdalen. Det går stigar åt tre håll: En liten stig norrut längs Ljungan mot Ljungris, en vinterled (gångbar på sommaren också) söderut över Torkilstöten och den stora motorvägen västerut upp mot Helagsstugorna. Det är tätt mellan lederna i hela Jämtlandsfjällen, så det är inga problem att sätta ihop rundturer av olika längder, och det finns gott om fjällstationer, vindskydd och nödtelefoner.

En möjlig runda är

Kläppen - Ljungris - Ljungans vindskydd - Vålåstugorna - Härjångsdalen - Gåsenstugorna - Gåsån - Gamla Sylen - Sylarnas fjällstation - Mieskentjakke - Helagsstugorna - Kläppen

Strax över 8 mil, mestadels ovanför trädgränsen. Alla namn ovan utom Kläppen och Ljungris är antingen vindskydd eller fjällstugor/fjällstationer. Längs lederna är det väldigt lättgånget och tältplatser finns i princip överallt. Klimatet är som i resten av den svenska fjällkedjan - några grader kallare än nere i skogen, lite regnigare och mycket blåsigare.

Här finns en väldigt översiktlig karta med avstånd mellan stationer och fjällstugor i södra Jämtlandsfjällen: http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Jamtlandsfjallen/Karta/

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hei!

Jeg vandrade Nikkaluokta-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikkaluokta i fjor med min hund og teltet. Sov allikevel et par netter i stuga fordi jeg traff på andre hyggelige hunde-folk :)

Var en veldig flott tur, greit med parkering i Nikka og enkelt siden man startet og avsluttet på samme sted.

Finnes mange tråder om denne vandringen her på utsidan.se, søk så finner dere masse informasjon.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips