RT90 & Rikets nät som positionsformat?

Efter att ha uppgraderat programvaran i min eTrex Venture så upptäckte jag att RT90 nu finns positionsformat (det går givetvis att ställa in "Rikets nät" som positionsformat precis som förrut). Man kan nu allstå ställa in RT90 som både kartreferenssystem (kartdatum) och som positionsformat.

Frågan är vad som skiljer Rikets Nät och RT90 som positionsformat?

Terminologi

Rikets Nät är positionsformatet. (jmf Lat/long)

RT90 är projitionsformatet. (jmf WGS84)

MVH
Janne

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Terminologi

jasy; sa:
Rikets Nät är positionsformatet. (jmf Lat/long)

RT90 är projitionsformatet. (jmf WGS84)

MVH
Janne

Nu var det väl inte det som var frågan utan vad skillnaden är om man väljer RT90 som _posistionsformat_ mot om man väljer Rikets nät eftersom båda finns i Venture.

Enligt Lantmäteriets hemsida använder Garmin ett femparametersamband för transformation från WGS84 till RT90 (kartdatum). Detta ger inte lika noggrannt resultat som det officiella sjuparametersambandet.

LMV har tagit fram parametrar för direkt projektion från lat/long i WGS84 till plana koordinater i RT90 som ger nästan lika bra resultat som som sjuparametersambandet. Parametrarna finns på hemsidan så att man kan använda dem i en User UTM grid. Gör man det ska man alltså ange WGS84 som kartdatum.

Jag har lagt en sådan User grid i min Venture och när jag jämför koordinater i detta nät med det jag får om jag väljer RT90 som _positionsformat_ så är de nästan alltid lika. Någon gång kan det skilja en meter.

Det verkar alltså som om positionsformatet RT90 använder en bättre tranformation (sjuparametersambandet?) är positionsformatet Rikets nät.

Hälsningar

Harald

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips