Rostig kniv

Hm, det syns lite dåligt på bild. Frågan är om du tänker använda kniven eller ha den liggande i vitrinskåpet? Om det är det förra så tycker jag att du kan nöja dig med kniven som den är.

Om du tänker återställa finishen till det ursprungliga så får du göra som jag berättade. Det är dock lite knepigare när man handskas med damaskblad eftersom de olika lagren är olika hårda. Man får vara ännu försiktigare än vanligt. Risken är nämligen att du gnuggar fram en vågform på bladet. Men som de säger friskt vågat hälften vunnet ;)

~Paul~

Re: så ser det ut...

öringen; sa:
... efter kanske 10 omgångar Autosol kromglans...

565990751_c9aaa042c6.jpg

565990649_29c7902286.jpg

Najs! Tycker det ser ut som om den är värd lite jobb, fast å andra sidan är det inte jag som ska göra det. :)

Lycka till & grattis till en fin kniv.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Vad är det för kniv? Är det en rostig Mora skulle jag bara köra lite smärgelduk och sen stålull på bladet, följt av en slipning och skärpning av eggen. Är det en finare kniv skulle jag prata med dePaul först. :)
/RJ
Grundtipps för fin kniv. Vänta på goda råd som anger hur du får av rost utan att putsa slipa av rosten. Nåt rostlösande som löser upp rosten kommer att ge kniven en fin karaktär i motsats till de blanka skadade ytor ett avslipande av rost medför. Själv skulle jag försöka lösa upp rosten försiktigt med citron eller vegetabilisk olja samt gnugga med grovt tyg. Om det inte hjälper skulle jag övergå till exempelvis fotogen och sedan samma grova tyg. Bråttom är inte nyckelordet när gamla fina saker skall restaureras till bättre men fortfarande gammaldags skick.

Bosse
Den magiska bikarbonaten då? Lägga i ett vattenbad med bikarbonat.. funkar döbra mot fläckar som blod, gräs o bläck. Aldrig testat på en rostig kniv och orkar inte googla nu :p Har en "orginal" Morakniv från tidigt 40tal skulle jag gissa tror tom att det är dom första knivar Mora gör? Gjordeju saxar på 30talet. Dom knivarna med lite annan egg/blad på. Mer likt en jaktkniv typ. Med skydd på båda sidor för handen. Står graverat o han som gjort knivens namnteckning Ulf/Börje Johansson/Karlsson.. Kommer inte ihåg,

Den magiska bikarbonaten då? Lägga i ett vattenbad med bikarbonat.. funkar döbra mot fläckar som blod, gräs o bläck. Aldrig testat på en rostig kniv och orkar inte googla nu :p Har en "orginal" Morakniv från tidigt 40tal skulle jag gissa tror tom att det är dom första knivar Mora gör? Gjordeju saxar på 30talet. Dom knivarna med lite annan egg/blad på. Mer likt en jaktkniv typ. Med skydd på båda sidor för handen. Står graverat o han som gjort knivens namnteckning Ulf/Börje Johansson/Karlsson.. Kommer inte ihåg,
Nån som vet vem som gjorde knivar på Mora på 40talet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips