Rostangrepp på dämpare

Hej
Jag har en Scott Aspect mtb med dämpare I framgaffeln. Är det vanligt att ytan börjar rosta på själva kolvstången? Det är högst upp och den ytan är ju aldrig i kontakt med någon olja i själva dämparen.
Ska man polera rent och sen hålla det insmort med jämna mellanrum? Detta har kommit under hösten/vintern..

Fråga din återførsæljare. Ær dæmparen gjord i material som kan rosta ær det ju inte så konstigt. Biltemas rostløsare ær vædigt bra. Førsøk med en trasa først, om det inte går, skrapa med en isskrapa till bil och sedan kanske borsta førsiktigt med mæssingsborste. I værsta fall mycket fin smærgelduk før att få bort det. Fetta in med ett fett godkænt av Scott eller vax om det ær utanfør dæmparens maximala slaglængd.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Polera

Du kan även ta en trasa och linda 1 varv och lite polermedel innanför typ som man har till bil så slipper du få fula märken. sen drar du bara detta fram och tillbaks så polerar du runt hela röret plus att får blank yta igen. Detta förutsatt att du har ganska lite rost.

Alla mina tips utförs på egen risk......

Stålull (tvålull)

Jag har ett liknande problem med en Rock Shox Pilot C. Rosten gick bort lätt med stålull, men egentligen skulle jag nog behöva helrenovera dämparen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips