Roliga långa intervaller!

Hej hej!

Vill ni prova på några roliga intervallr med en (kanske inte jämnstark) partner?

Kör cykel löpning 1 km intervall, mellan 5-10 km.

Den ena springer, en andra cyklar bredvid och driver upp tempot. Byte sker varje km (beroende på tidigare status). Jätte bra om man inte är jämstark med träningskamraten!
Roligare blir det om ni är flera par och gör en tävling av det!

Har ni någon rolig intervall i retur?

/A
 
tre och tre

Den här varianten är bra eftersom man ger varandra bra draghjälp så att man håller ett högt och jämnt tempo. Man bör vara jämnstarka.
Man måste vara tre personer. Välj en lämplig slinga med en växelpunkt. Roligast blir det om man kör i en åtta med växling mitt i åttan, men det funkar också bra med en rundslinga. (Det är enklast att hitta bra slingor om man kör i skogen och inte är beroende av stigar, i alla fall om man vill köra en åtta.)
Låt oss kalla löparna för 1an, 2an och 3an. 1an och 2an startar med 2an dragandes i täten. Vid första växeln kliver 1an av. 3an som är utvilad tar vid och drar 2an (som börjar bli trött efter att ha dragit en slinga). Vid nästa växel kliver 2an av och 1an som vilat ett varv hoppar på och drar framför 3an. Osv. På så sätt är den som drar alltid utvilad och kan se till att hålla ett bra tempo. Om man kör på en åtta så springer man alltså hela åttan (första halvan som dragman och andra halvan som andra man) sedan vilar man en slinga på åttan.
Var det begripligt?
/R
 
solklart och klockrent...

det var inte lätt att varva "medmänniskan" och tävlingsmänniskan i sig men helt klart en givande
och effektiv intervall form!
 
superbra träningsform!

Tack Alexandra, för att du delade med dig av tipset om intervallträningen! Min pojkvän och jag är väldigt ojämna vad gäller löpningen, vilket säkert gäller de flesta killar och tjejer. Killar kommer alltid att vara snabbare.. i alla fall om man ligger på ungefär samma träningsnivå båda två...
Vi testade ditt intervalltips i förra veckan och turades om att cykla bredvid och det var toppen, min pojkvän var helt lyrisk när vi var färdiga, ha ha!
Så hädanefter är det det som gäller när vi ska springa ihop.

Mvh Annie
 
Om nu intervallträning någonsin kommer att bli roligt så beskrev i alla fall "Surjamten" en av de roligare varianterna. Den typen kör vi ofta i orienteringsklubben, men då är vi ofta 15-25 st så det blir mycket "man-mot-man" vilket är roligare när man kör intervaller. Ofta kan man då plåga kroppen lite hårdare och träningen blir således även effektivare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.