rodnad lika med andning?

Var häromdagen ute med sonen (11 mån) och frun och gick en kortare tur i skogen med bärstol. Efter en stund så somnar den lille därbak och min fru ska kolla om han verkligen andas vilket blir svårt med vind och barns långsamma andning osv.

Hans kinder är dock rosiga, och jag undrar då kort om man kan avgöra om han andas genom att titta på kinderna? Min tanke är att kinderna får sin rosiga färg av blodet i huden som är rött eftersom det är syresatt. Om det inte var syresatt skulle det ju vara mörkt och kinderna kanske blåanlöpta. Eller?
 
Eftersom det var en ganska spetsfundig fråga tar jag mig friheten att märka ord.
Blåanlöpta kinder skulle nog otvetydigt innebära att kinderna varit värmebehandlade tills viss ombildning av kristallerna i kinderna (!?) ändrats, och att en blå färg även uppstått på ytan.

Man blåanlöper stål alltså.

Men jag förstår hur du menar...
 
Ett barn som inte andas blir blekt och får blåaktiga läppar och naglar. Tyvärr uppkommer dessa tecken inte omedelbart utan först efter någon minut i takt med att syret i blodet förbrukas. Om läget i bärstolen gör det svårt att kolla andningen kan ni kanske prova tricket med att hålla en fickspegel framför mun/näsa på sonen och kolla att ni får imma på den?

Rosiga kinder borde alltså inte vara förenligt med andningsstillestånd men ses av mig mest som ett tecken på att barnet har en bra puls och en god kroppstemperatur, varvid varmt blod tillåts cirkulera i de yttre extremiteterna. På motsvarande sätt kan ett nedkylt barn bli "blekt och blått" när kroppen börjar dra in det varma blodet in i kroppskärnan för att skydda vitala organ. Detta tillstånd är allvarligt, men eftersom nedkylningen gör att metabolism och syreförbrukning saktar in så får man lite mer tid på sig innan skador uppstår.

Det där var mina två cent, men om ni har allvarliga skäl att misstänka felfunktion i barnets andning ska ni ju naturligtvis kontakta kompetent vårdinträttning.
Vänligen,
/Richard
 
Andningskoll

via hudfärg är lite knepigt i kallt väder då blodcirkulationen är strypt i större delen av huden.

Det är säkrare att titta in i munnen. Det klassiska med imma på en spegel är också användbart eller att helt enkelt bara observera andningsrörelserna.

Thure
 
Så är min tankegång fel, eller vad?

Jag förstår att man inte ska använda detta som ett säkert sätt att kolla andningen, men när man bär omkring på lillen i bärstol och han somnar så vore det skönt att enkelt veta att han andas utan att behöva plocka ner honom...

Om blodtillförseln stryps borde man väl inte få rosiga kinder eller?
 
Thure eller någon annan fysiologikunnig må gärna specificera / korrigera men är det inte så att kroppen normalt har ett eget 'överlevnadsalarm', en reflex vid minskad syretilförsel pga fysisk blockering av syreintaget. Tex att ett barn och hammnar och sover snett med huvudet.
 
Om barnet har ett problem som kan ge andningsstillestând sâ skulle det väl vara bättre med en mer lättövervakad transport.
Om det bra är aningen överdriven föräldraoro sâ skulle jag frâga en barnläkare om statistik pâ andningsstillestând i dessa situationerna och sedan överväga att inte oroa mig sâ mycket.

I rent kontrolltekninsk synvinkel mâste väl en spegel, plâtbit eller liknande vara enklast.
 
"men är det inte så att kroppen normalt har ett eget 'överlevnadsalarm', en reflex vid minskad syretilförsel pga fysisk blockering av syreintaget."

Normalt är det så, men barn under två år lär sakna denna reflex varför de lätt kan drunkna i tex en vattenpöl. Nu är inte detta scenario mitt problem, eftersom den lille lägger huvudet bakåt när han somnar, (vilket tydligen kan vara farligt på små barn även det), men den där föräldraoron är inte att leka med heller.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.