Roderglapp

Tack för alla svar.

Lite kommentarer:

@hassex, thureb, ak-ronym
Bra förslag. Jag hade inte hört talas om dynema tidigare så jag börjar med att byta linorna och har hittat en här
http://www.onedesigncenter.se/tamp/gottifredi-maffioli/dsk-75-ultra/gottifredi-dsk-75-ultra-2mm-svart.html

@Arneri:
Det är pinnstyrning men inte ett hemmabygge. Kajaken är gjord för underliggande roder men eftersom jag paddlar där det är mer sten än vatten (ibland känns det då så) måste/vill jag ha ett akterhängt istället.

@RuneE, Mezzner, thureb, hassex
Intressant... Jag har borrat om lininfästningen vid rodret. Tidigare var hålet säkert 5 mm från trissan, men nu har jag filat ur trissan litegrann och lagt hålet "kloss" mot. Det har minskat tendensen att linan ska hoppa ur. Trissan är ganska grund så den kommer inte att rymma att jag lägger linorna 540 grader tror jag, men ska givetvis testa.
I och med att det är en förlängning från ett underliggande roder så är det trissa både fram (vid det underliggande rodrets infästning) och bak (vid det akterhängda). Radien på främre och bakre trissan är densamma, men skovgenomföringen är gjord med en viss vinkel snett utåt/bakåt/uppåt så här blir det nog någon märklig geometri.

När jag tittade på hur linan från styrpinnen går till det underliggande rodrets infästning kom jag på en sak att testa: om jag har en kort lina med ögla som fäster vid rodertrissan och en ögla på linan som går framåt, så kan jag spänna linorna med ett buntband mellan dessa öglor. Då kanske jag får den spänning på linorna som krävs för att de inte ska slacka?

Din lösning med buntband är ju lätt att genomföra så varför inte prova.

En annan idé är att fästa roderlinorna i ett ok som skruvas fast i trissan. Risken med linor som hoppar ur elimineras men andra problem kan förstås uppstå

Bilagor

• Roder.jpg
    Roder.jpg
    10.3 KB · Visningar: 164
Lösningen

Lösningen var ju så enkel :) Att bara göra som de redan gjort vid roderpinnens linfäste funkade klockrent. Två öglor på linan och sedan ett buntband mellan öglorna. Då kan jag dra åt så hårt som behövs och behöver inte förlita mig på mina halv-mediokra knopar :)

Bilagor

• DSC00592.jpg
    DSC00592.jpg
    22.4 KB · Visningar: 166
  • DSC00594.jpg
    DSC00594.jpg
    28.9 KB · Visningar: 158
Buntband har verkligen många användningsområden. Jag har ett par i en teflonslang som håller grönlandspaddeln på plats. Banden tenderar att mattas ut och gå av efter en säsongs användning men det är ju ingen katastrof när det händer.

Bilagor

• Buntband.jpg
    Buntband.jpg
    45.6 KB · Visningar: 148

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg