RockShox Pilot C

Hej,

Jag vore tacksam för synpunkter om en framgaffel. Det är så att jag idag kör med enbart kroppen som dämpning, d.v.s enda justeringsmöjligheten på cykeln finns i däckens lufttryck. :) Men jag hoppas kunna köpa en ny hoj inom kort och tänkte då satsa på en heldämpad. Jag tror att Meridas LRS-dämpade XC Mission Comp kan passa mig och, förhoppningsvis även, min plånbok. Dessutom säljs Merida hos en kunnig cykelhandlare här i närheten och som jag trivs bra med.

På XC Mission Comp sitter en RockShox Pilot C-framgaffel. Jag kan ingenting om gafflar av egen erfarenhet - jag har bara försökt läsa på och snacka med kunnigt folk så mycket som möjligt.

Om jag förstått saken rätt så består dämpningsfunktionen i en fjäder i ena gaffelbenet. Den kan man "preload":a (vad heter det på svenska?) med ett reglage. Är det samma sak som att justera "sag"? Enligt handlaren finns det möjlighet att byta till en kraftigare fjäder som passar min vikt (100 kg).

Och det här som kallas "rebound damping"; det består tydligen i att andra gaffelbenet innehåller olja. Det finns ingen möjlighet att justera detta "on-the-fly" på den här gaffeln. Men det kanske går att ändra genom att ändra mängd och typ av olja?

Mina frågor: Är detta en bra gaffel för allround XC-körning för en (100-kilos) motionär? Kommer jag att tröttna på den och vara missnöjd innan säsongen är slut? Finns det något annat ni erfarna kan tillföra min rådvilla men köpsugna hjärna i ärendet?

Tack på förhand!

Länk till PDF om cykeln:
http://www.merida.com/db_data/bikes/pdf/xc_mission_comp.pdf

Länk till info om gaffeln (längst ner på sidan):
http://www.rockshox.com/03RSProduct/03RSPilotPage/03RSPilotPage.htm

# Magnus
 
Svar

"Mina frågor: Är detta en bra gaffel för allround XC-körning för en (100-kilos) motionär? Kommer jag att tröttna på den och vara missnöjd innan säsongen är slut? Finns det något annat ni erfarna kan tillföra min rådvilla men köpsugna hjärna i ärendet?
"

För att svara på frågorna i tur och ordning: Ja, nej och kanske...

I och med att du kört på en stel gaffel komemr du märka stor skillnad när du går över till dämpad gaffel. En Pilot C är en utmärkt ingångsmodell. Se till att handlaren ställer in gaffeln så att den passar dig, det betalar du för.

En kompetent och hjälpsam cykelaffär är värt mycket, så bara det gör ju att man vill handla där. Annars så finns det ju mänder med gafflar i alla möjliga prisklasser, men då blir det ju annat pris på hela hojjen. Gaffeln kommer förr eller senare att behöva service och/eller bytas ut. Då kan du ju fundera på om du vill ha en annan gaffel.

/Mattias
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tack Mattias för dina tankar i frågan!

Nu har jag köpt en sån hoj som jag nämnde så beslutet i gaffelfrågan är fattat.

Det är definitivt ovant att gå från helstelt till heldämpat. Men efter två pass på den har jag bara vurpat en gång (framhjulet tog tvärstopp men det gjorde inte jag, om man säger så, inte direkt i alla fall). Och det ledde bara till blåmärken och skrapsår på vänster ben, höger ben och vänster arm...

Ha det så bra i skogen alla MTB-freaks, så ses vi!
# Magnus
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips