Robens Osprey 3ex

Nån som har erfarenhet av Robens Osprey 3ex?

Jag jämför det med Fjällräven Abisko Endurance 3 och skillnader i material i (polyester vs nylon) vilket troligtvis motiverar både pris- och viktskillnad. Då jag går från ett gammalt ryggåstält så är troliken de flesta moderna tält ett steg upp men vill gärna höra om någon har haft möjligheten att använda eller ens känna på Osprey-tältet.

Användning för min del är nästan uteslutande kalfjäll under vår/sommar/höst.

Länk: http://www.robens.de/en/Products/tents/scandinavia/osprey-3ex
 
Då det blev att vi köpte det här Robens-tältet så tänkte jag skriva en kort recension av det efter fem nätter i fjällen i Jämtland. Har dock inte haft ett tunneltält innan så ta det i beaktning.

Positivt:
- Snabbt att slå upp.
- Klarade vind bra (vi hamnade i närmare stormvindar en natt där tältstängerna krängde rätt bra).
- Klarade regn bra även om vi bara fick ordentligt regn en natt.
- Rymligt om man som jag är 175 cm (frun är kortare). Vi drog in den mesta packningen i tältet också men fick ändå plats två personer.
- Ventilationen var bra vilket behövdes då det generellt var rätt varmt under vandringen.

Negativt:
- Tältstängerna är inte märkta så man får hitta vilken som är lång innan man börjar. Går ju att fixa själv rätt lätt.
- Tältpinnarna var ganska smala och dessutom guldfärgade. Missade en pinne en blåsig morgon då de syntes dåligt. Jag använde andra pinnar för stormlinorna med lite mer grepp (och blåa).
- Några mindre missar i tillverkning som att ett spänne till en tältpinne var felsytt.
- Relativt tungt men är ju med större absid så det följer likaom med.

Sammanfattningsvis:
För oss som vandrar till fjälls en eller någon gång per år tyckte jag detta var ett helt ok tält. Finns säkert liknande tält både någon tusenlapp upp eller ner men detta kändes genomtänkt. Totalt sett är vi nöjda med vårt köp.
 
Kul :)!

Tackar för recensionen...alltid kul att läsa om andra(s) tält och upplevelser :)! Lägg gärna in den i tältlistan som finns här.

och 3 kg för ett tre-personers är väl helt ok.

Hur upplevde ni utrymmet i tältet, höjden mm ?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.