Rivstyrka hos UV-skadat Hillebergtält?

Jag har köpt ett äldre Hilleberg Unna (till ett extremt bra pris just pga detta) som har en väldigt blek ytterduk.
Mailade bilder till Hilleberg som skrev att tältet är ganska UV-skadat och jag därför bör undvika det allra värsta vädret.

Min fråga är om någon har varit med om att ett tält, UV-skadat eller inte, gått sönder genom en reva i tältduk pga hård blåst? Jag har för mig att jag har läst att det oftast finns en rejäl marginal i just rivstyrkan och att tältstänger etc knäcks först.

Kommer såklart inte använda detta tält i hårt väder utan en backup-kompis med ett rymligt tält men är ändå nyfiken på om det pallar fjällväder eller får bli använt på lugnare tripper.
 

Bilagor

  • 20211106_142443.jpg
    20211106_142443.jpg
    573 KB · Visningar: 86
Ja ett av mina tält har fått revor efter mycken användning och sannolikt efter UV-skador. Och det hade råkat ut för en del bågbrott dessförinnan men det påverkade inte duken.

Thure
 
Mitt Keron 4 från1986(?) har revor i/vid stångkanalerna. Jag bedömer rivstyrkan i duken som rejält nedsatt och skulle inte drömma om att använda det i fjällen.
 
Jag har ett Unna som är använt 3v och pga att väven är av 30 D från början så skulle jag anv det enbart på sommaren i vindskyddat läge skulle ett tält med 15-20 D ha samma UV skador skulle jag ej ha det till fjällen.
UV skador kommer för el senare på alla tält spec för de som anv i starkt solsken med reflekterande snö eller tex på sommaren vid vatten,UV ytterligare en anledning att ta med tältet vid solsken före frukost och ej ta sovmorgon.
Skulle tro att du förstör stänkkanaler eller lininfästningar innan du får revor i duken.
Om allt annat än yttertältet är ok beställ nytt yttertält ev sy eget med gammla som mått då tex i Dyneema.
Är du ensam på tur utan stugor i närheten kan ju en tarp följa med att sätta över innertält.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.