Ritsem-Sulitjelma

Hej!
Jag funderar på att gå Ritsem-Sulitjelma, nån som gått där och har tips och erfarenheter av toppturer/rastplatser/transporter etc?

Sofie

Fantastiskt fin sträcka och gick den själv 2017 och avslutade med att ta båten från Vaisaloukta till Ritsem . Här läste jag inte turlistan ordentligt utan missade att morgonturen inte passerade Vaisa. Det löste sig. :)

Om du tänker åker nattåg till Fauske och vidare med buss till Sulitjelma kolla också att bussen mellan Fauske och Sulitjelma går just den dagen.

Norrmännen har byggt nya broar vid DNT Sårjus och strax innan riksgränsen så de tidigare beskrivna svårigheterna med leden är bortbyggda.

Själv bodde jag i stugorna (har DNT-nyckel) bl a i STF Sorjus som är en riktig pärla med sina 8 bäddar.

Återkom om du undrar över något!

Gick åt andra hållet (till Kutjaure) under sommaren 2009, efter vilket det som sagt skett ett par förbättringar på norska sidan. Stáddátjåhkkå från konsul Perssons stuga bjuder på sällsynt hög lön för låg möda (men försök gärna undvika åskan...).

Glöm heller inte att skaffa DNT-nyckel om du tänkt bo inomhus på andra sidan riksgränsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips