Rimlig tid för svar, reklamation

Reklamerade en Goretex-jacka hos en handlare här i Stockholm, för lite drygt en månad sedan.

Funderar på vad som är rimlig väntetid innan någon slags besked från dem. Jag ringde dem för två veckor sedan och frågade vad status var, och då sa de att de skickat den till generalagenten, och att de inte visste något mer.

Ska det vara så svårt för agenturen att kolla på jackan och avgöra om det är materialfel eller inte, och sedan reda ut det hela; antingen via reparation eller ersätta med ny jacka?

Är jag gnällig när jag tycker att fyra veckor börjar närma sig gränsen för vad som är rimligt?
 
Det beror lite på...
Om jackan är äldre än 3 år, så att du inte har stöd av konsumentköplagen, så är du utlämnad till Gore-garantin och då får du nog snällt vänta.

Om jackan däremot är nyare än 3 år så ska du enligt lagen inte behöva vänta "för länge". En månad tycker jag är för mycket i det fallet.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jackan köptes någon gång i mars i år. Jag uppmärksammade onormalt slitage och lämnade in den för dryga månaden sedan.

Ska ringa dem i dag. Något borde man väl höra ifrån dem...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips