Mitt problem är ju inte att hålla värmen när jag är aktiv utan när jag är tämligen inaktiv. Utförsåkning i grupp, där man åker en och en och väntar på varandra och sedna desustom kylar av isg med att stå i liftkö och åka sittlift uppe i blåsten.Det finns också varianten att ha ett merino underställ mot kroppen och engelssons
fleeceunderställ över det. Ett par byxor och en vindtät jacka över det så klarar du dig fint ned till -10°C om då håller bra tempo. Fleeceunderstället har fördelen att det kostar inte mycket men ger väldigt mycket värme. Nackdelen är att du får nästan klä av dig allt för att ta bort det om du blir för varm i det.
Men rätt vad det är får vi för oss att gå uppåt en bit och måste lätta på klädsel så att byta udnersta lagret är inget bra i min situation. ett tjock lager 2,5 av 3 eller lager 3 av 4 innifrån räknat är vad jag söker.
Antinge dun eller fuskdun (puffjacka) alterntivt en tjock fleece/ullfrotte/wollpower är nog vad jag söker. Några tips i tråden är lovande.
Har fått ett tips utanför tråden också och det är alphafleece - någon som provat det matrielet i något plagg?
Alpha™ Active Insulation Fabric
Polartec® Alpha™ active insulation optimizes the body's response to exertion, managing heat and moisture.
/Patrik