Riktigt varmt och lätt mellanlager?

Det finns också varianten att ha ett merino underställ mot kroppen och engelssons
fleeceunderställ över det. Ett par byxor och en vindtät jacka över det så klarar du dig fint ned till -10°C om då håller bra tempo. Fleeceunderstället har fördelen att det kostar inte mycket men ger väldigt mycket värme. Nackdelen är att du får nästan klä av dig allt för att ta bort det om du blir för varm i det.
Mitt problem är ju inte att hålla värmen när jag är aktiv utan när jag är tämligen inaktiv. Utförsåkning i grupp, där man åker en och en och väntar på varandra och sedna desustom kylar av isg med att stå i liftkö och åka sittlift uppe i blåsten.

Men rätt vad det är får vi för oss att gå uppåt en bit och måste lätta på klädsel så att byta udnersta lagret är inget bra i min situation. ett tjock lager 2,5 av 3 eller lager 3 av 4 innifrån räknat är vad jag söker.

Antinge dun eller fuskdun (puffjacka) alterntivt en tjock fleece/ullfrotte/wollpower är nog vad jag söker. Några tips i tråden är lovande.

Har fått ett tips utanför tråden också och det är alphafleece - någon som provat det matrielet i något plagg?

/Patrik

Mitt problem är ju inte att hålla värmen när jag är aktiv utan när jag är tämligen inaktiv. Utförsåkning i grupp, där man åker en och en och väntar på varandra och sedna desustom kylar av isg med att stå i liftkö och åka sittlift uppe i blåsten.

Men rätt vad det är får vi för oss att gå uppåt en bit och måste lätta på klädsel så att byta udnersta lagret är inget bra i min situation. ett tjock lager 2,5 av 3 eller lager 3 av 4 innifrån räknat är vad jag söker.

Antinge dun eller fuskdun (puffjacka) alterntivt en tjock fleece/ullfrotte/wollpower är nog vad jag söker. Några tips i tråden är lovande.

Har fått ett tips utanför tråden också och det är alphafleece - någon som provat det matrielet i något plagg?

/Patrik
Alpha är vanligt inom UL svängar på andra sidan atlanten. Det är en fluffig delvis "transparent" variant av fleece som behöver någon form av vindskydd över sig för att fungera bäst om det är kallt och blåsigt. Görs i 3 olika tjocklekar. 60/90/120. Vanligaste folk verkar köra är 90 och det prisas just för att vara ett väldigt bra aktivt lager. Sen är det mycket varmare för sin vikt än andra fleecesorter, octa fleece kommer i närheten och är jämförbart men är något tyngre. Har ingen egen erfarenhet tyvärr. En nackdel är att det ska vara känsligare för slitage i.o.m. sin uppbyggnad som är mer lik ull än andra typer av fleece.

Jag känner igen mig i din problembeskrivning.
Sedan gammalt använder jag en så där woolpower tröja 90 som mellanlager. Tycker den funkar för många situationer eftersom det finns en möjlighet att öppna upp den och fösa bort den från bröstet under skalplagget. Då värmer den bara ryggen.
Med tilltagande ålder har jag dragit på mig lite övervikt. Tillsammans med allmän gubbfrusenhet så blir det väldigt av och på om jag fryser stillasittande eller svettas i rörelse.

90-tröjan funkar bra ändå enligt ovan men numera kompletterar jag med ett till lager vid stillasittande och kyla. Har en gammal snugpak softie jacka som är väldigt lätt för den värme den ger. Som rastplagg brukar jag bara sätta den utanpå om det inte är hundväder. Ska man ha den på lite mer varaktigt så är det bäst under skalplagget. Den finns att köpa ny i olika modeller men har en massa finesser man inte behöver. Bäst är att leta upp en lite äldre snugpak softie sleeka original eller liknande. Brukar finnas som överskott på ebay och andra ställen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips