Resa m cykeln i Sverige

Jag gillar att cykla, och jag gillar att cykla på nya ställen i Sverige. Däremot tycker jag alltid att det är svårt att hitta ställen dit jag kan ta mig och min cykel. Jag skulle vilja få mer tips på färdmedel där det är okej att ta med sig cykeln (utan att packa den i låda).

De sätt att ta sig fram på som jag har testat och/eller läst att det ska funka är:

* Öresundstågen - smidigt att bara rulla på cykeln, bra utrymme att förvara den (om ingen sitter på cykel platsen iaf). Kostar dock en barnbiljett för cykeln, onödigt dyrt tycker jag. Kör sträckorna: Göteborg - Köpenhamn o Helsingborg - Kalmar (tror jag, lite osäker dock).

* Västtrafikståg - kostar 30 kr (betalas kontant till konduktören). Jag har åkt både smidiga tåg (Kungsbacka-pendeln) o mindre smidiga tåg (bära cykeln uppför trappa o ingenstans att förvara den), Göteborg-Uddevalla.

* Kinnekulle-tåget - Ganska gles tidtabell.

Dåliga företag som inte gillar cyklar.
* SJ (nu har de ju dock ändrat så det kan ev finnas nåt tåg på sommaren som tar cyklar).
* Swebus
* Bus4u
* Västtrafiks bussar, spårvagnar mm.

Vad vet ni om det här? Vore kul att kunna dela med sig så att man kan få en lite mer heltäckande bild av var man kan resa.
 
Inte tycker jag det är så dyrt att ta cykel på öresundståget. Betalar 80kr för Köpenhamn-Sölvesborg. Man tar ju ändå upp 2-3 sittplatser.
 
Man får ta med cykel gratis på Tib, Tåg i Bergslagen, från Mjölby i söder till Mora oh Gävle i norr.
På varje tåg får det plats två cyklar och man kan inte boka innan.

/Christer
 
Det underliga är att man får ta med så mycket bagage som man kan bära utan extra kostnad. Vilket i princip innebär att man man trä ett lakan över cykeln så räknas det som bagage. SJ och västtrafik har en väldigt konstig syn på cyklar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.