Klickande ljud från cykeln

Hej!

Har ju köpt en sprillans ny Nishiki 401 årsmodell 2012 men redan dagen efter uppstod det ett ganska mörkt klickande ljud som även känns i foten när vänstertrampan är i det översta läget. Det uppstår efter en stund cykling och jag tycker att klicket och ''vibrationen'' i trampan blir intensivare och intensivare men ibland kan det tillfälligt försvinna om man växlar om lite eller trampar bakåt.
Det är väldigt diffust och lämnade in cykeln där jag köpte den men de sa bara att det inte var något fel på den och justerade om växellådan vid bakhjulet och hävdade att jag växlade fel, men det låter inte alls som att det kommer från kedjan!

Ska spela in ljudet nästa gång jag cyklar och drämma näven i bordet hos handlaren men under tiden, har någon den blekaste aning vad som är fel? Detta klickandet är tyvärr så irriterande att jag knappt finner någon glädje i cyklingen! :(
 
Det är vanligt och helt normalt att man kan behöva justera växlar, bromsar och efterdra en del skruvar på en ny cykel. Vevlager och pedaler är sådant som har gett upphov till knak på mina cyklar men efter att ha dragit åt så försvinner ljudet. En seriös cykelhandlare brukar bjuda (inget är ju gratis så förmodligen är det dolt i cykelns pris...) på denna "inkörningsservice".

Eftersom cykelhandlaren säger att du växlar fel och själv har kollat på cykeln kanske de trots allt har rätt. Det är inte så att du kör med ytterlägen på växlarna? Dvs. största drevet fram och största bak eller tvärtom, det brukar kunna ge rejält missljud och är ett växelläge man bör undvika. Eftersom ljudet försvinner när du växlar så känns detta rimligt.
 
Nja, har blivit mer uppmärksam på växlingen nu men tycker det både känns och hörs ändå. Det är varje trampvarv också och alltid när vänstertrampan är i högsta läget vilket gör att jag tycker att det verkar orimligt att det skulle härröra från ''kedjeskrammel'', det knäpper/klickar ju och rasslar/skrammlar inte. :S
 
Bara för att vissa saker går som att ställa växelapparaterna i ytterlägena betyder varare sig att det är optimalt eller bäst.
Knäppande tyder alltid på att något är fel. Cyklar bör man kunna justera själv. Bibblan har cykelmekarböcker, sen köper man den man gillar bäst. Cykel kräver få verktyg, men några är special.
De är nämda och visade i böckerna enligt ovan.
Leveransjustering 2 av ny cykel bör ingå i leveransen.
go tur
 
Montera om

vevlagret. Typiskt knak i aluramar,eller i alugängor. Kan tänka mig att lagret är torrmonterat. Släng i plenty med fett i gängan på båda sidor,det brukar fixa problemet i ett antal år framåt. Sen kan knaket dyka upp igen,men då vet du vad du ska göra. Blir knaket kvar,har du nog ett kass lager på nånsida.. ALLA lager som tillverkas blir tyvärr inte 100 från början,och tillverkarna dammsuger inte världsmarknaden efter det allra bästa,snarare de billigaste... mvh borano20
 
Om butiken säger att du växlar fel måste de kunna tala om både hur du gör fel och vad som är rätt.

Om du tror dig ha koll på växlarna skulle jag kolla pedalerna och vevlagret i nästa steg.
 
Jag känner igen problemet och höll på att bli tokig! Men jag tog en 15-nyckel och drog åt pedalerna ordentligt. Knäppandet försvann!
 
Funderingar

Vevlager har nämnts, moderna sådana är om inte "fit & forget" så åtminstone rejält tåliga, på min långfärdshoj som rullat 26 000 km har jag bytt en gång. Jag har på den kört med Kinex vevlager, vilket inte i den prisklass jag hållit mig är direkt prestigekomponenter. Är det vevlagret så är det defekt och ska i så fall omfattas av garantin.

Pedalerna, om de är rätt monterade, är gängade på ett sådant sätt att de skall dras åt när man trampar. Är de, finns faktiskt de som har lyckats, fel monterade så att vänster pedal sitter på höger vev och höger pedal på vänster vev så är vevpartiet ramponerat och måste bytas. Jag drar aldrig pedalerna särskilt hårt alls vid service på mina cyklar. Demonterar dessa var 1 000 km för rengöring.

Hur känns lagren i själva pedalen?

Min erfarenhet av aluminiumhojar är från min långfärdshoj och dessa är goda erfarenheter, dock måste jag erkänna att just aluramar verkar s.a.s. akustiskt opålitliga om man får missljud som hörs från ramen så kan de komma från nån helt annan stans än som örat uppfattar det. De gånger jag har drabbats av detta så har en dåligt dragen sadelbult varit boven.
 
Vevlagret

Till 100 % kan jag säga att det är vevlagret ! Hade samma sak jag med och lämnade in cykeln till handlaren som direkt talad om vad det var . Som sagt var så är det hur seriös hanlaren är .
 
pedaler

Vevlager har nämnts, moderna sådana är om inte "fit & forget" så åtminstone rejält tåliga, på min långfärdshoj som rullat 26 000 km har jag bytt en gång. Jag har på den kört med Kinex vevlager, vilket inte i den prisklass jag hållit mig är direkt prestigekomponenter. Är det vevlagret så är det defekt och ska i så fall omfattas av garantin.

Pedalerna, om de är rätt monterade, är gängade på ett sådant sätt att de skall dras åt när man trampar. Är de, finns faktiskt de som har lyckats, fel monterade så att vänster pedal sitter på höger vev och höger pedal på vänster vev så är vevpartiet ramponerat och måste bytas. Jag drar aldrig pedalerna särskilt hårt alls vid service på mina cyklar. Demonterar dessa var 1 000 km för rengöring.

Hur känns lagren i själva pedalen?

Min erfarenhet av aluminiumhojar är från min långfärdshoj och dessa är goda erfarenheter, dock måste jag erkänna att just aluramar verkar s.a.s. akustiskt opålitliga om man får missljud som hörs från ramen så kan de komma från nån helt annan stans än som örat uppfattar det. De gånger jag har drabbats av detta så har en dåligt dragen sadelbult varit boven.

Har man lyckats med att sätta pedalerna på fel sida då skall man nog inte vara ute och cykla ! Då skall man nog hålla sig inne hela tiden.
 
Är det vevlagret så är det defekt och ska i så fall omfattas av garantin.

Jag håller inte med, vevlager, pedaler, styre, sadel och annat som sitter löst kan orsaka rejäla missljud/knakningar som man löser endast genom att dra åt. Detta är något som kan behöva göras på nya cyklar. Bara för att det låter behöver det inte vara trasigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.