Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till!

Tjusig cykel! Undras om den är tillräckligt stabil. Den är delad på rätt många ställen. Men som sagt, snygg är den.
 
Jag tror dock att de flesta är intresserade av en cykel med trampor och inte en sparkcykel som detta verkar vara. Om man tittar noga på videon så ser man att det bara finns en trampa och att kedja etc saknas. Jag tror nog inte att det finns en kardanaxel i konstruktionen så det måste vara en sparkcykel :(

Annars var den rätt så fräck och smart men framdrivningen måste lösas på ett lika bra sätt om det ska bli nån succé.

Edit: Ser nu att den i början av videon har två trampor men den ena har på ett magiskt sätt försvunnit när den ska fällas ihop, lite detaljarbete kvar skulle jag tro.
 
Videon är inte så hemskt tydlig vad gäller momenten, men nog förekommer det två vevarmar och två pedaler en bra bit in i videon, när sedan framhjulet fälls ihop saknas plötsligt vänster vevarm. Var den har tagit vägen framgår inte. Kraftöverföringen skulle ju kunna ske inne i kedjestaget, men det är ju heller inget som framgår av informationen om cykeln. Helt klart en fräck cykel annars.
 
Det finns ett "gångjärn" på staget till bakhjulet så det är svårt att tro att det ginns någon inbyggd kraftöverföring nånstans, Zion har nog rätt, det finns lite kvar att göra på produktutvecklingen innan man kan börja kalla det en cykel. Det förefaller lite svårt att få in en framdrivning innanför ytan av ett hjul, hoppas att han lyckas dock, det är ju en bedrift i sig att lyckas göra en ram som fälls ihop till en så liten yta.
 
Lite

skumt med framdrivningen. Man ser aldrig att han trampar på videon och någon kedja eller remdrivning ser i varje fall inte jag. Sitter framdrivningen på den vänstra veven som han lyfter av? Kardandrift med fällbar kuggväxel skulle man i och för sig kunna tänka sig.

Thure
 
Vid en närmare titt på videon verkar det vara en hel del kvar att göra på den innan man kan använda den. Framdrivningen verkar onekligen vara en sådan punkt, men även bromsarna och vajerdragningen till dessa. Jag kan efter ytterligare en titt varken se bromsok eller vajrar i närheten av skivorna vilket gör att om man mot förmodan får fart på den så får man inte så lätt stopp på den heller...

Den är hur som helst rätt läcker...
 
Rätt fiffigt

att marknadsföra så hårt. Framdrivning verkar saknas, skivbromsar utan ok spar onekligen både vikt och kostnader.....Både framdrev och en veven med pedal föll visst av inför hopvikningen.....så som utvecklingsavdelningen brukar säga en liten finputsning återstår....
Trist att de flesta inte förstår vitsen med små hjul och fjädring på cyklar....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.