Roland Fors - Vättern runt under 24 timmar på ett hjul

Pessisimisten Håkan fick rätt

Pessimiosten Håkan fick rätt, jag hade klarat det om inte en jourmalist jöll mig i Motala i en timme, det började blåsa halv storn från kl 01.30 så att jag i två mil fick anstänga min dåliga rygg för att hålla balansen, sedan 5 - 6 mil mycket jraftig motvind. Jag hade dock inte klarat 24 timmar men jag hade lätt gått under 30, men så kan det vara vädrets malter måste vara med och efter den första dagens ökenhetta så tog jag ut mig oerhört, drcak ca 20 liter vätska under mittlopp, 2 mil kvar till mål fanns det inget kvar av ryggen, kunde inte komma upp på cykeln grät av bitterhet men jag lever, och det ju ju många cancersjuka kanske inte länge till så även om jag inte nådde fram så kan jag garantera er att det är inte många i detta land som skulle kommit så långt som jag med de smärtor jag hade, vansinnigt kanske men målmedvetet!

Hoppas någon tycker att det var en bra insats och vill ofrra en krona på att RÄDDA LIV genom min insamling till Cancefonden http://www.cancerfonden.se/roland

NU är det bra att bita ihop och du Håkan kan väl ställa upp på Tokmannen, så attt vi blir fler deltagare, du får använda vanlig cykle men däremot måste du paddla kajak över sundet mellan Kalmar o Öland och sedan cykla 12 mil t o r Ölands södra udde, tillbaka i Kajak till Kalmar och sedan springer vi avslutningsvis en halvmara baklänges. Jag kör docj enhjuling de 12 milen t o r Ölands södra udde, så där kan du ligga före mig i flera timmar, om du håller 30 så håller jag 15 km/timme, så jag måste paddla faaan så fort och springa baklänges fortare än du. Vågar du?

Mvh
Roland
 
Re: Pessisimisten Håkan fick rätt

Tjena,

tråkigt med vädret men (fart?)vinden har en förmåga att vara en motvind. :)

Lite nyfiken på din UTMANING Tokmannen:
UTMANING 3 är SM i Tokmannen och sker den 27 juli dagen före Kalmar Triathlons tävling Järnmannen. Tokmannen är ett eget påfund och börjar kl 05.00 med paddling från Kalmar till Färjestaden på Öland (7 km), sedan enhjulscykling till Ölands södra udde och tillbaka till Färjestaden (11,5 mil). Därefter återpaddling till Kalmar (7 km) för att avsluta med en halvmara på 2,1 mil med enbart baklängesspring. Max 15 timmar!
Det blir ca 120 km cykel, 14 km paddling och 21 km löpning? Så om du cyklar 15 km/h på bakhjulet (framhjulet?) blir det 8 h cykling och resterande 7 timmar på paddling/löpning.
Jag är ingen expert på paddling, men 5 km/h torde inte vara orimlig tid för paddlingen (=3 h)? Springer du 5 km/h baklänges (ca 4 h) så är du iland med projektet! :)
Utan baklängeslöpning och enhjuling torde en tid under 10 h inte vara omöjligt?
 
Hej ang Tokmannen + jänförelse ett hjul contra två på Vättern runt

Som alla förstår så är det mycket mycket små marginaler. Jag kunde gjort mina utmaningar mycket lättare till ex
kört två varv runt Vätttern nonstop på en tvåhjuling, vilket jag utan missöde hade klarat ganska lätt. Tokmannen kunde jag ju cyklat på en tvåhulng de 12 milen och avslutat med en helmaratahon, det hade jag då klarat.

Nu är det så att jag måste gå till det yttersta yttersta för att känna den rätta glädjen av att ha klarat av en utamning och med tanke på alla cancersjukas plåga, deras anhörigas lidande så måste jag utsätta mig själv för enorma plågor för att känna att fet jag gör, gör jag för Framtiden, för att forskningen ska knna rädda LIV!

vem faan vill satsa en krona på att jag klarar att köra två varv runt Vättern nonstop, är men någorlunda vältränad så klarar vem som helst det. Vem vill satsa en krona på att jag paddlar över till öland drar mina 12 mil å cykel paddlar tillbaka tilll Kalmar och springer en vanlig helmarathon, det tror jag att jag klarar på ca 10 - 11 timmar och det kan vem som elt som är lite vältränad klara. Det ger inga rubriker och det är tyvärr det jag måste ha för att få in pengar till Cancerfonden.

Kanske kör jag två varv i sommmar på två hjul runt Vättern nonstop bara för att visa att det är faan så mycket lättare än att kära ett varv nonstop på ett hjul. Vi får se. Jag måste i så fall ha någon som sätter en slant på det för Cancerfonden så att det känns meningsfullt, men 30 timmar inte en minut mer för två varv direkt på varandra ska gå om det inte är ett sjuhelsickes väder förstås.

Jag kommer under alla omständigheter att straffa mig själv med några nya utmaningar i sommar p g a att jag inte riktigt nådde ända fram på ett hjul eunt Vättern, visst är 30 mil bra mycket bra, synneligen bra för de flesta men inte för mig. Jag hade bara ett mål i huvudet och det var att ta mig till exakt samma punkt som jag startade ifrån.

Men som jag brukar avsluta med vill någon skänka pengar till Cancerfonden så snälla gör det på min insamling http://www.cancerfonden.se/roland och är det någon som vill ge mig ett vad med rejält mycket pengar till Cancerfonden så kommer jag att anta det om det är någorlunda realistiskt.

Mvh
Roland
 
Måste vara tråkigt att vara realist för då vågar man ju inte göra det där extra

Måste vara tråkigt att vara realist för då vågar man ju inte göra det där extra och efter mitt första försök att enhjulscykla runt Vättern 2003 fick jag bryta, kom igen 2004 och körde då på 2 dagar och 10 timmar. Efter mitt första försök att enhjulscykla Haparanda - Ystad 2005 fick jag bryta efter 50 mil (ryggen alla gångerna) men kom igen 2006 och enhjulade mig hela sträckan Haparanda - Ystad. Nu bygger jag upp min rygg med träning i ett år och sedan blir det ett nytt försök nästa år. För jag är också realist. Jag vet vad som är möjligt men jag vet också att det kanske blir några misslyckanden innan man når ända fram. Man måste våga här i livet, att vara realist är bra men det fins nog olika grader av realism, den sämsta graden liknar nog ganska mycket pessimisten medan den högsta graden av realism tillhör optimisten.

Lycka till med dina realistiska utmaningar, jag kör vidare med mina, även att man ibland får bita i gräset, men om man klarade alla mål direkt, så hade man ju inget att kämpa för och att sätta upp mål som man alltid klarar är inget för mig, inte så länge jag har förmågan att pressa mig til det yttersta och känner glädje av det. Hängmattan får vänta! Jag är bara snart 59 år så jag hoppas att man som Stålfarafar kan cykla ner till Jerusalem t o r som 85-åring. Far min drog 5-6-milsrundor var varannan dag till han var över 85!

Roland Fors, som visst skulle kunnat gjort allt lättare för sig, göra långa utmaningar där det inte spelar någon roll om det tar 120 dagar eller 140 dagar för alla tänker, oj vilken bravad, men i mitt fall så var detta projektet "Alla goda utmaningar är tre" ett projekt av solidaritet och medmänkslighet för alla cancersjuka och med förhoppningen att cancergåtan/gåtorna en vacker dag ska lösas så att ingen behöver drabbas och få utstå det enorma lidandet, ångesten och ibland sorgen som denna hemska sjukdom ger.

Jag har nått mitt mål 50 tkr till Cancerfonden, visserligen i slutskedet med en hel del egna medel men jag har ju bara en ond rygg, så vad faan är det mot att ha cancer. Ingenting! Nä att läsa om människor som vågar satsa och kämpar, är optimister, det är en krydda i tillvaron, så tack alla påhejare och givare till min insamling, det är det som betyder något.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.