Vättern runt!

Hej hej!
Ska cykla Vätter runt till sommaren och är väl hög tid att börja träna nu... Tihi!
Behöver en cykel! Har ni några tips för mig. 176 cm lång.
Det enda jag hittat på Blocket är denna http://www.blocket.se/vi/14266891.htm
Tror ni den skulle funka, eller är den för gammal... Kommer jag få byta massa delar??
Jätte tacksam för svar!! /Ida
 
Det ser ut att vara en bra cykel och ett bra pris - klart vassare än min som jag köpte på Blocket till VR i fjol......
Jag tycker du ska provcykla den och, om den känns bra, slå till!
 
Håller med om att det ser ut som en vettig cykel. Ovanligt vettig får jag nog säga. Det som behöver kollas upp storleksmässigt är att avståndet mellan sadeln och styret är lagom. Höjden på sadeln kommer antagligen inte att skilja mer än någon centimeter från nuvarande ägare. Om det är en kille på 179 cm som haft den behöver du antagligen ha sadeln en eller ett par centimeter högre. I alla fall om du har proportioner som min flickvän. Du kommer då antagligen att behöva ha styret några centimeter närmare sadeln än tidigare ägare (förutsatt att det var en kille). Om det inte är en alltför kort styrtapp som sitter på redan kan man byta ut denna för några hundra lappar till en som är några centimeter kortare. Jag utgår i ovan resonemang från skillnaderna mellan mig (179 cm) och min flickvän (174 cm). Kan inte svära på att det funkar för dig.

Mange
 
Ser

rätt OK ut den cykeln. Fördel att den kan förses med skärmar om du senare vill ha den som pendlarcykel etc.

Thure
 
Se till att byta sadel och sadelstolpe om du köper den cykeln. De ser inte ut att vara så bra. Förövrigt tycker jag att ramens utformning var lustig. Men det betyder ju inte att den är dålig. Provcykla en godtycklig kvalitets-racer (i rätt storlek) på en butik och sedan denna, så att du har en bra referens.
 
OM inte jag misstar mig så är sequian en racercykel med lite snällare design, dvs den ger en något mer upprätt ställning vilket kan vara skönt om man inte har cyklat så mycket innan eftersom en mer racig ställning påfrestar ryggen mer.

Tycker absolut du ska provcykla den.

Steff
 
Om den känns bra i storleken så kan det vara ett kap... 105 är helt ok även om det är 9 delat... glöm inte att kolla slitdelarna... /Thomas
 
Treken

är möjligen väl stor för dig men priset är bra. 9-delat är antalet trissor bak dvs 9 växlat vid baknavet. 105 är en halvdyr komponentgrupp, helt OK och prisvärd. Det allra senaste är 10 växlat bak.

Köp den av cyklarna som känns bäst att cykla på.

Thure
 
Sorry ;-)

Haha!! 105 och 9delat, sånt där förstår jag inget av.....

Går lite snabbt ibland och man tar för givet att alla vet.. jaja... Instämmer med thure... köp den som känns bäst... jag har två vändor runt sjön, med likvärdig cykel... 105 o 9-delat... funkar super...

Det kommer sannolikt inte vara cykeln som avgör hur rundan blir... det är ju fortfarande du som skall göra jobbet... ;-)

Thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.