Första cykeln

Hejsan, hade tänkt köpa en racercykel. Har aldrig ens tetat en sådan och undrar om det är nåt speciellt man ska tänka på. Är växlarna svåra att hantera? Hade tänk lägga högst ca 7000kr. Någon som vet något om crescent nano? Såg även en annons på blocket, http://www.blocket.se/vi/16635199.htm?ca=23_10_s är denna cykel något att ha?

MVh
 
Nanon känner jag inte till. Att börja med begagnat är inte alls fel. Skulle du mot all förmodan tycka att landsvägscykling är tråkigt, så kan du sälja prylarna till samma pris.

Det är ju inte den nyaste cykeln på marknaden, jag ser inte hur många växlar den har, 8x2?
Det tycks vara tubdäck (som klistras på fälgen), inte kanttrådsdäck (= "vanliga" däck). Det beror på din vilja att mecka, tubdäck är lite mer omständligt att byta.
Den har inga pedaler.

Provsitt, provkör. Passar den, så prutar du! :)

PS. För pedaler och skor måste du räkna med att lägga åtminstone 1000 SEK till.
 
Handla i Danmark !

Köp en ny cykel på www.bikebuster.dk. Fö sju tusen kronor får du en fin hoj. Eller, kolla vad du får och gå till den lokala handlaren och pruta. Skor och cykelkläder är outstanding pris på i danmark. Kan du inget om cyklar så får du i alla fall en ny. Då vet du vad du får och slipper byta gamla slitna grejor. Köpte en Willier för två år sedan. Tolv tusen i Danmark och ca 24.000 i Sverige. Danmark är ett bra cykelland. Tror bara att frakten är 180 kr på en cykel.
 
Senast ändrad:
Se till att få möjlighet att testa, om du ska cykla längre sträckor på landsväg är det A och O med en bra sittställning. Jag skulle rekommendera ett besök hos en kompetent cykelhandlare för att få kroppen mätt på erforderliga ställen och en cykel utprovad.
 
Ta Alvens råd på allvar.

Ett trevligt sätt med din nya Dk-cykel är att cykla hem den....Tbh och cyklar kostar ca 1/2 i Dk om du ser dig om...Måttbeställt är skönt. Har du dina mått kan du skicka dem i förväg så at cykeln står och väntar på dig.
Jag som bor nära måttade mig där, väntade 2 veckor och hämtade. Trevligt med grejor som passar.
Begagnatmarknaden blir lättare om du vet vad du vill ha. Kan din egen storlek mm. Vänder du dig till cykelklubbarna i närheten hittar du snabbt, en lätt och fin beg racer. 4,5 utan pedaler, pump och flaska verkar högt tycker jag...Passar ramstorlek och styrstamsavstånd dina mått?
Lycka till!
//J
 
Testa cykel hemma men köp den i danmark. Är du ca 178-180 cm passar väll i och för sig en 54 cm ram men en sådan "gammcykel" ! Du får ju en hoj med carbon i både fram och bakgaffel för de pengarna i danmark. På bikebuster kan du kolla ramguiden (stelguide (uppe till höger)) för att få rätt mått. Den stämmer bra om du inte har mycket korta ben eller abnormt långa armar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.