Rent vatten på långfärden?

Skulle gärna vilja få tips om hur man skaffar sig rent vatten när man är ute och cyklar i världen. Hur renar man? Vilka preparat finns? Skall man koka? osv. Alla tips tages tacksamt emot. Hälsningar Gustav

Hej! Kolla i boken av Strandberg Mikael - På cykel från Nya Zeeland till Kairo : [långfärdscyklistens guide till planeten], som för övrigt är en läsvärd bok!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Filter vs tabletter

Hej!
Själv brukar jag använda vattenreningstabletter. Det är enkelt och billigt. Filter finns i många prisklasser. Katadyn tillverkar en del olika modeller. 2 typer av filter: keramik och kolfilter. Keramikfltren är dyra men håller längre.
Magnus

Det finns ett bra reningspreparat som jag tror heter "XINX" eller något liknande. Man droppar i det i vattnet och väntar en minut, sedan är det drickbart. Funkar även att diska el. att skölja sallad med. Det dödar bakterier och visur i vattnet, smakar inget och luktar inget. Jag tycker att det trevligare än tex Puritabs. Du kan kolla på Naturkompaniet om det finns där. Det är visserligen dyrare än tabletter, men väldigt bekvämt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips