Regnbyxa med dragkedja HELA vägen upp?

Nu har jag sökt länge nog och det är dags att börja fråga istället:
Är det verkligen bara jag som ser det här behovet när jag vandrar på fjället?
Normalt har jag ett par G1000 byxor som ju står emot fukt och duggregn ganska bra. När det kommer en kraftigare skur vill jag enkelt kunna dra på ett par regntäta byxor utan att behöva ta av mig mina kängor. -Har inget behov av att det ska vara i något coolt G-tex mtrl, jag vill bara att de ska hålla ute regnet.
Jag letar alltså efter ett par enkla, billiga och regntäta byxor som har dragkedja hela vägen upp till midjan. De flesta fabrikat har sådana i dyra mtrl och prislappar på 1500 och uppåt. Dessa ser inte jag som onödiga eftersom jag annars inte har behov av "andasmaterial" på benen.
Någon som känner igen problemet och har hittat en lösning/lämplig byxa?

/Staffan.
 
köpte ett par north face i deras egna membran. dom har en dragkedja hela vägen och kostade 500 på rean, kan tänkas att dom fortfarande har rea.
 
Tack för tips!
Marmot ser ganska bra ut även om de känns lite onödigt dyra. Nån som vet hur stryktåliga de är?
Holkar har jag funderat på, men det går bort eftersom jag gärna vill kunna sätta mig ned utan att bli så blöt om baken. :)
/S.
 
Mountain Equipment Drilite Pants, http://www.mountainequipment.co.uk/the_gear/clothing/waterproof/rainfall_pant---222/.
Rätt så lätta, håller bra, står emot regn hur fint som helst, skönt med ventileringsmöjligheterna och ett väldigt bra pris.

De verkar svåra att hitta i butik men generalagenten highsport har de för 699:-, http://www.websitefolder.net/highsport/Drilite_Plus_Pants.asp.

Jag är 180 cm lång, med aningens långa ben. För att byxorna inte ska hasa upp över ett par halvhöga vandrarkängor (Lundhags Fjell Mid) blev det storlek L för mig. De blev då aningens bylsiga men det är inget jag stört mig på. Mitt förra par var storlek M och aningens korta. Jag var så nöjd med dem så det blev ett likadant par igen när jag kört sönder byxorna i baken genom att åka på baken nerför snölegor. :)

Rekommenderas, lycka till
Peter P.
 
Precip funkar bra för mig också. Mina är väl 6-7 år gamla. En nackdel med hellånga dragkedjor är att det går skitdåligt att dra remmar om bensluten och vada (som jag kan med mina skalbrallor). Jag trodde i min enfald att dragkedjorna skulle stoppa ett snabbt vad. Hoppade i en glaciärjokk och det var som om någon hade hällt två hinkar iskallt vatten i brallorna på en sekund, var rätt bra drag i vattnet. Back to the drawing board... Men som vanliga regnbyxor tycker jag de är helt OK, har inga hål i dem och ganska små hoppackade om man rullar dem och drar en rem om.
 
Har själv varit på jakt på samma sak och med samma "krav" som du. Hellång kedja, tåliga och inte alltför dyra. Och de skall bara hålla vätan ute.
Funderade länge på Marmot PreCip, men har läst att de inte tål så mycket och med andra ord inte är något som jag skulle använda på fjället.
Som av en slump snubblade jag över två billigare byxor: Vaude Drop pants (hittade det här inlägget efter googling - http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=478179 )och ett par byxor av Dobsom, Dobsom Skye pants.
Jag valde Dobsom för att de var enklast att köpa (Intersport säljer dem). Har dock inte prövat dem alls, men IS har 365 dagars öppet köp, så :)
Vikt är okänd, men jag kan väga dem senare ikväll om det kan vara av intresse.

/Joel
 
Mountain Equipment Drilite Pants, http://www.mountainequipment.co.uk/the_gear/clothing/waterproof/rainfall_pant---222/.
Rätt så lätta, håller bra, står emot regn hur fint som helst, skönt med ventileringsmöjligheterna och ett väldigt bra pris.

De verkar svåra att hitta i butik men generalagenten highsport har de för 699:-, http://www.websitefolder.net/highsport/Drilite_Plus_Pants.asp.....................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
Rekommenderas, lycka till
Peter P.

Jag har samma byxa och är nöjd. High Sports hemsida har en storlekstabell som är minst sagt litet konstig. Samma benlängd på alla storlekar. Endast midjemåttet skiljer. Jag kontaktade High Sport och fick till svar att storlek L har 82 cm innersöm och storlek XL har 84,5 cm innersöm. Jag köpte storlek XL och det blev bra.
Gillar hellång tvåvägs kedja. Lätta att ta på och bra ventilationsmöjligheter.
 
Tack för tips!
Marmot ser ganska bra ut även om de känns lite onödigt dyra. Nån som vet hur stryktåliga de är?
Holkar har jag funderat på, men det går bort eftersom jag gärna vill kunna sätta mig ned utan att bli så blöt om baken. :)
/S.

Jag har samma byxa fast utan dragkedja hela vägen. Har haft dem i ungefär 3 år nu och kan inte rekommendera dem om du inte ska hålla dig på grusväg. Min har blivit rejält slitna, där är ett antal småhål samt att grenens söm har släppt. Jag har iofs använt de i ganska extrema förhållanden men jag hade förväntat mig mycket mer av ett par så dyra byxor...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.