Reducerade rör?

Hej

Jag har en fråga om cykelramar. När jag läser annonser eller pratar med cykelhandlare i min jakt på en motionskamrat som kan ersätta det skitcykel jag blev pålurad av Cykelbjörk, kommer jag ofta i kontakt med begreppet reducerade rör. Det kan tydligen vara både enkel- och dubbelreducerade rör i en ram. Vad innebär det? Jag antar att det är något dyrt då det används som argument för dyrare cyklar.

/Joacim

Reducering

För att ta det kort: Reducering betyder att man gröper ur rören innifrån främst för att de ska bli lättare. Att göra detta utan att minska ramens hållbarhet är en konst.

Per

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Reducerad = butted

Reducerade rör eller reducerade ekrar har olika tjocklek för att att ramen / hjulet skall bli lättare och spänstigare.

Enkelreducerade rör har olika tjocklek i ändarna. Dubbelreducerade rör har tunnare gods mitt på än i ändarna. Trippelreducerade har olika tjocklek i ändrarna och tunnare mitt på.

Lite mera info finns på http://www.magmaa.com/rorpeng.html

double butted tube = dubbelreducerat rör.

Sedan kan man få ännu bättre ramegenskaper med koniska rör. Ju mer sofistikerat ju dyrare och i en del fall även bättre.

Kolla också Sheldon Browns ordlista på nätet http://sheldonbrown.com/glossary.html

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips